måndag 19 april 2010

Inlagd

Det blir inte alltid som man tänkt sig. Gårdagen skulle avslutas med hembeställd italiensk mat. Kände att jag behövde det för att pigga upp mig själv.

Det hela började i lördags eftermiddag då mina flytningar tilltog (ni behöver inte läsa om ni tycker sådant här är äckligt). Jag hade varit ute och hjälpt till ytterst lugnt i trädgården och dammsugit, som jag skrev om tidigare. Fick lite sammandragningar och väldigt ont "därnere". Tänkte egentligen inte så mycket på de färgade flytningarna då jag haft många av dem som sagt.

Men igår fick jag riktig kramp därnere och precis innan maten skulle hämtas vid 18-tiden fick jag som en mensblödning. Blev helt paff, har inte blött på några veckor nu, det har sett bra ut. Med tanke på smärtan också blev jag livrädd och ringde förlossningen direkt. Sambon for iväg för att hämta maten, hungrig var jag så klart så mat skulle jag ha! FL tyckte vi skulle komma in när vi ätit, var tvungen att kollas upp eftersom jag haft uppehåll med blödningar nu ett tag och eftersom jag hade ont. Vi hann äta den goda maten, som inte alls smakade så gott, och styrde färden mot Karlskrona. Oroliga.

Väl inne på FL fick vi träffa en barnmorska som tog vikt och mätte CTG. Allt såg bra ut, Blixtens hjärta dundrade på för fullt och h*n rörde sig hela tiden. Jag fortsatte dock blöda mer eller mindre. Fick träffa doktorn som för övrigt var "min" doktor som jag även går till i Sölvesborg hos min barnmorska. Blev så glad att just han hade jouren denna natt. Undersökning gjordes vaginalt med ultraljud. Tappen var opåverkad (4cm) och moderkakan låg högt och bra. Inget konstigt alls. Ingen öppning eller förlossning på G. SKÖNT! Sen gjordes även ultraljud på magen och vi fick se lilla Blixten som minsann såg riktigt knubbig ut! Älskade lilla bebis var så fin och allt såg bra ut även där. Blödningarna kan man inte förklara, men beroende på att det var sån mängd blev jag inlagd för observation. Ville inte, men förstod att det bästa var att avvakta och se om det förvärrades. Var ju trots allt en ny blödning, inget att leka med!

Vi fick ett rum, Pelle stannade så klart. Men vi hade ingenting med oss! Sjukhusgrejernna luktar så speciellt och tvålen är oparfyrmerad, say no more, Kändes inte som hemma! Blev så deppig. Kunde inte sova på hela natten utan låg och slötittade på teve. Sängen var STENHÅRD, fast sambons var nog värre. Mer likt en tältsäng, men han sov så klart hela natten! Ingen som är förvånad! Klockan sju i morse åt vi frukost och inväntade ronden. Eftersom ingen ökning hade skett av bödningen, som nu avtagit och blivt mer brun flytning, så trodde vi att jag skulle få åka hem. Men tji fick jag! Doktorn (som nu var en annan) tycket jag skulle stanna denna dag/natt med för att hålla koll på det hela OM det skulle tillta. Jag skulle röra mig lite regelbundet runt på avdelningen för att se hur blödningen tedde sig. Blev superledsen! När doktorn gått bölade jag en skvätt, hatar verkligen sjukhus och att känna sig "sjuk"! Men det var det bästa så jag protesterade inte precis. Längtade hem till katterna, fattar egentligen inte att jag tänkte på dem i första hand, men så var det iaf!

Sambon åkte hem för att se till katterna och hämta grejer som ombyte och hygienartiklar till mig samt datorn, väldigt viktig! ;) Det togs blodprover på mig och en odling "down below" under dagen. De skulle se så jag inte har någon infektion. Så dagen spenderades alltså här på förlossningen. Har känt mig mer hemma nu, pratat med andra inlagda och sett en nyfödd liten flicka, så underbar! CTG-kurva har körts igen på Blixten och den var perfekt! Inga mer stora blödningar och det ser bra ut i övrigt. Min CRP (?) lå dock på 12, lite högt men kan förklaras av att jag är gravid, så det ska tydligen inte vara något konstigt.

Så, om allt är fortsatt lugnt till imorn, så HOPPAS jag att jag får komma hem. Det är vad de har sagt iaf, men jag ställer in mig på att stanna så jag inte blir besviken igen. Kan lika väl ligga hemma och vila som här! Men, men ... Vi får se hur det hela utvecklar sig och vad de säger! Håll tummarna för oss är ni gulliga!

Om ni inte orkat läsa allt förstår jag det! Men jag vill ha allt nerskrivet när det är färskt i minnet, det är för min egen skull!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Puss på dig vännen!!
/ Lisa

Anonym sa...

Glömde ju skriva det jag skulle skriva... Tvåsiffrigt idag!!!
Det här kommer att gå bra. <3 /L

Favoriterna sa...

Åhh!! Usch vad tråkigt att behöva ligga på sjukhus. Men skönt att bebben har det bra iallafall!! Hoppas du får åka hem. Men lyssna på doktorerna och lyssna på din kropp. Vila och ta det lugnt. Ta hand om er.
Kram Jessica

Anonym sa...

Hej, jag antar att dom tog en GBS odling på dig och den är livsviktig! Om den skulle vara pos så får du antibiotika nu och i dropp under förlossningen, då går det bra! //malin

Grodmamman sa...

Tråkigt att bli inlagd, men det är ju bättre att ta det säkra framför det osäkra!:)
Ta hand om dig nu, så hoppas jag att du snart ligger hemma i din egen säng istället.
Kramar