onsdag 30 september 2009

Kökslucke-tips mottages tacksamt!!

Hej svej! Ett snabbt inlägg här ang. vårt val av köksluckor till köket. Hade nästan helt hundra bestämt oss för luckan Abstarkt, den vita, något högblanka luckan. Golvet vi ska ha är Ikeas vita golvplattor i laminat, Markland. Dock ville jag ha två skåp i vitrin. Men tji fick vi när vi igår kom upp till Ikea och skulle rita köket, de fanns inte kvar sina vitrinluckor, utan de skulle utgå!! Istället har de bytt till vitrinskåp med silverram, INTE snyggt i vårt framtida kök som vi tänkt det! Blev superbesviken, hade verkligen velat haft vitrinluckor på två skåp.


Alternativet är att ta någon annan lucka och då har vi funderat på att ta den vita släta Applåd och ta två Ståt vitrinskåp. Frågan är bara om de är samma vita nyans??? Vill ju inte att det ska se konstigt ut! Åh, så svårt, vill ju ha vitrinskåp ... Sen vet jag inte om golvets nyans är vitare än Applåds skåpluckor, hann inte kolla det igår. Och då är jag rädd att DET ser konstigt ut! Vilket dilemma ....


Ett annat alternativ är att välja luckan Ädel, för deras vitrinskåp tycker jag är fina också, även luckornas utformning. MEN, och det är verkligen ett STORT MEN! De luckorna var ju INTE VITA när vi tittade på dem igår på Ikea. Såg gulaktiga ut, lite rökskadade till och med!!! Och det funkar ju inte till det vita golvet Markland!! Eller var kanske den luckan gammal och gulnad som vart uppsatt där?? Suck, hur ska vi göra egentligen??



Lutar nog åt att välja Abstarkt lucka, utan vitrin, samt golvet Markland. Dessa två har samma vita nyans. Men MÅSTE man ha samma nyans på golv och lucka?? Märks det tydligt liksom??


Finns det någon som har någon av dessa luckor och som vill dela med sig av det "vita"????? =) Känner mig väldigt villrådig, Pelle får man inte mycket hjälp från om man säger så! =)
Bild 1: Vitrinskåp Ädel
Bild 2: Golvet Markland
Bild 3: Virinlucka Ståt
Bild 4: Ädel lucka
Bilder från Ikea

8 kommentarer:

Vitt för själen sa...

Jag kan inte hjälpa dig, men jag kan iaf säga, att Ikeas Ståt. vitrinluckorna är sååå fina. Jag är supernöjd..men de borde ju vara samma nyaans..
Gud va skoj med nytt kök!

Grodmamman sa...

Makens bror har Ståt luckor och jag upplever inte att de är gulvita, men å andra sidan så har de inte vitt golv.
Så svårt och så jobbigt när man bestämt sig för något och måste tänka om. Hoppas att det löser sig till det bästa!:)
Kram

Mia sa...

Hejsan Pernilla!
Jag tänker såhär: om Ädel-luckan gulnat på IKEA, hur kommer den då att se ut efter ett tag i ett riktigt kök som används dagligen?? Har hört mycket positivt om både Ståt- och Abstraktluckorna men dessa kan ju inte kombineras pga glansen... Jag tycker personligen att Lidingö är det snyggaste IKEA-köket- blir lite lantligare touch men fortfarande modernt tycker jag. Ha det gott!

Anonym sa...

Hej hej!
Vi har ädelluckan. :) Den är jättefin och bra. :)

Svårt när man är villrådig. Hoppas ni kommer fram till något som ni blir nöjda med. Lycka till!

Kram Malin I&D

Anonym sa...

Ska höra med Mattias om vitheten. Han målar ju de här luckorna.

Påminn mig om jag glömmer. Han är i badet nu: :) /Malin

Anonym sa...

Ståt-luckorna har inte samma vita nyans som de nya Applåd-luckorna. Ståt är mer "gulaktig" än Applåd.

Mattias (Malins sambo)

Från koja till slott sa...

Tack för alla era tips! Och tack Mattias för att du tog dig tid att svara! =) Nu har vi dock beställt köket, så nu kan vi inte ändra oss! Vad det blev får ni snart veta!
Kramar

Anonym sa...

hej hej...kul att du är tillbaka! även om det bara blir då och då...desto mer spännande för oss när du väl skriver!=) nu kommer jag försent med mitt inlägg men ändå. ibland tycker jag att vitt och vitt kan se konstigt ut, men ibland kan jag också tycka att olika nyanser av vitt tillför liv till rummet- kan bli väldigt vitt annars tycker jag... ha de bra blir kul att se ert val sen. kram martina A