torsdag 19 juni 2014

Elton

Japp, det blev en liten Elton alltså. Passar bra ihop med Elliot tycker vi och också lite coolt att namnen är lika. Jag hade ett annat namn som jag älskar och som vi ville ha till lillebror. Men när han kom ut så passade helt enkelt inte det namnet på honom, han var och är en liten Elton.

Idag blir han 4 veckor, 1 månad på datumet på söndag. Tiden har gått snabbt, snabbt och det har inte varit direkt någon rosenskimrande bebisbubbla här inte. Det började med att amningen strulade, grymt sönderblödda bröst och amningsnapp som följd vilket orsakade en missnöjd lillebror. På detta följde mjölkstockning och hög feber för mig. Amningsstrulet plus hormoner på det bidrog till nästan två veckor med bara gråt från min sida. Oj vad jag grät o kände mig misslyckad. Elton gick inte upp som han skulle o då någonstans svalde jag min stolthet och kastade amningsnappen åt fanders och började med ersättning. Det bästa jag gjort, även om det tog emot i början. Så nu är han nöjdare, jag är gladare och han går upp i vikt som han ska. Har dock lite magknip emellanåt och har nu bytt ersättning och hoppas på bättring.

Även omställningen har varit stor denna gång tycker jag. Inte att få ett barn, man är ju redan mamma. Nej, det som varit jobbigt har varit mitt dåliga samvete mot Elliot. Förstod inte innan Elton kom att man kunde känna så, inget jag tänkt på innan. Har gråtit som en tok över att jag inte har samma tid för min store gosse nu när Elton är så liten. Har gråtit över att plötsligt blev Elliot "stor" och har nästan sörjt det på något konstigt sätt. Är glad att Elliot är snart 4 år så man kan förklara för honom, även om inte allt går in. Man märker omställningen för honom med då hans trots är fruktansvärt vissa dagar. Men det är väl en naturlig reaktion så klart. Vi har ju givit Elliot det finaste man kan få; ett syskon. Tar nog lite tid bara innan han inser det. 


3 kommentarer:

Emmelie sa...

Oj och kärlek till dig, för det gick rakt in i hjärtat och satte ord på hur det både har varit och känts sedan lillasyster kom till oss! Strul med amning, stolthet som byts till dåligt samvete för att till sist inse att allt inte blir som man vill och tror! Att ens lilla första liv helt plötsligt blir stor på en natt, sörjde jag och sörjer nog fortfarande, så små men ändå så stora! Men precis som du skriver är detta det bästa man kan ge dem - varandra <3 !
Stor kram till dig // Emmelie med pallen ; )

Emmelie sa...

Åå givetvis STORT GRATTIS till ert underbara söta nyskott

Anonym sa...

Hej Pernilla, skönt att läsa hur du haft med amningen då jag har fått strul med den på min lilla, hon går inte upp som hon ska, men det är så svårt att svälja stoltheten som du säger, nu delammar jag men hon är inte riktigt nöjd med det heller...., lustigt kan man tycka då det gick bra med storebror, men alla barn är ju olika. Ville bara säga att det är skönt att inte vara ensam :)
/Pamela