lördag 20 november 2010

Nya rutiner???

Hej på er!

Regnig och tråkig lördag här nere i Hällevik idag, hoppas vädret ser bättre ut hos många av er andra, detta piggar verkligen inte upp! Jag fick en låååång sovmorgon idag då sambon gick upp med lilleman och begav sig ut på en promenad. Så nu sitter jag här alldeles ensam, känns så konstigt när de inte är hemma och då speciellt Elliot som jag är van vid att ha hos mig i princip hela tiden! Känner mig halv liksom.

I onsdags sattes mina moderkänslor på spel på allvar då vi styrde kosan mot Ullared! Hade planerat denna tripp länge och var förberedd på att lämna honom till farmor en hel dag. Jag trodde i alla fall att jag var förberedd. :/ Dagen innan hade jag sån ångest att jag funderade på att ställa in allt och stanna hemma, men nu såhär i efterhand är jag så glad att jag åkte! Allt gick jättebra med Elliot och han var så go och glad hela tiden, inte någon längtan efter mamsen här inte! ;) Jag tyckte det var jättejobbigt att lämna honom, grät inombords och kände mig som världens sämsta mamma! Men samtidigt behövde vi få komma iväg och bara vara liksom. Ha kul och skratta tillsammans med vänner vilket också gjorde att smärtan i bröstet kändes lite lättare. Dagen gick fort och en nöjd och glad lilleman mötte oss när vi kom innanför dörren vid sextiden. Nu vet vi att det funkar att lämna bort honom om man skulle iväg på något, men det kommer nog å andra sidan dröja! ;)

Ullareds-inköpen blev inte så många, hittade det vi hade tänkt köpa och kanske lite till, men handlade absolut inte för några stora summor. Blev lite leksaker och sånt till Elliot, men klädutbudet till honom blev jag riktigt besviken på. Blev bara två plagg som han ska få i julklapp. Köpte dock superfina lyktor till hemmet som jag blev så nöjd med, visar bild senare! Gillade verkligen deras Heminrednings-avdelning, där kunde jag definitivt handlat mer om plånboken tillåtit. ;)

De senaste två dagarna har tillvaron satts upp och ner här hemma då Elliot verkar kommit in i nya rutiner. Han vägrar bröstet på dagarna, bara slår och skriker när det åker fram och ska inte ammas. Har istället få ge honom ersättning de målen. En stor sorg för mig men jag har verkligen försökt att få honom att amma men han vill bara inte. Så fort flaskan åker fram tindrar ögonen, han lyser upp och så klipper han hela på nolltid och blir nöjd. Kanske är det dags att lägga ner amningen nu. Känns inte värt att ta den fighten med honom och det leder bara till skrik och tårar från bådas håll. Har trots allt fungerat i nästan 4 månader. Hade ju tänkt amma honom till i alla fall 6 månader men vägrar han så går det ju inte. Det konstiga är att han ammar på morgonen vid 5-6 när han vaknar, då är det inga problem! Men vägrar de andra målen ...:(

En annan sak som han har ändrat på de senaste två nätterna är att han vaknat vid 7 på morgonen och varit superpigg! Från att ha sovit till 9-10 innan! Sover även oroligt om natten och börjar gråta så fort han tappar nappen, har aldrig hänt innan!Detta har bara vänt från en dag till en annan! Alltså vad är detta liksom!?? Vet ju att det kommer bli tidigare mornar ju äldre han blir men nu liksom?? Min teori är att han inte blir riktigt mätt på min mjölk så han vaknar av det. Eller är det en ny utvecklingsfas som gör att han sätter alla rutiner ur fas? Tycker det är jättejobbigt och känner liksom inte igen min lilla bebis ... Har ni varit med om något liknande??




Ser ni finget??? Dissad blir man här ja ...




Fördelen är ju att favorit-pappa kan mata också! Klart man dissar mamsen då liksom ...


Privata bilder


Hoppas ni får en fortsatt trevlig helg!

6 kommentarer:

Melanie sa...

Jag har boken "Växa och upptäcka världen", där får man mycket hjälp och dom skriver om olika utvecklingsfaser som dom går igenom. Jättebra!

Vad skönt att det gick bra att lämna honom en dag, man behöver egentid också för att vara en bra mamma. Man får inte glömma bort sig själv. Hoppas ni har en fin helg, kram kram!

Isabelle sa...

va "duktig" du var som lämnade pojken hos farmor. min son är ganska precis lika gammal som din men jag kan bara inte med att lämna honom. jag vill inte.. hela min kropp gråter bara jag tänker på det. dessutom har han blivit extremt mammig nu på slutet vilket gör det ännu svårare.. inte ens pappa går bra då. men men, vi får ta det som det kmr helt enkelt.

Tess sa...

Hej hej!
Oj va roligt..jag ramlade in på din blogg nyss. Så mysigt ni har det...och så bor ni i hällevik. :) Jag bor i Sbg..:)

Så söt liten kille ni har..:) Ullared ja...dit måste jag snart. :)

Ha en fin dag
Kram

zalina sa...

Men vad konstigt att han bara ger upp ammingen sådär...? Antar att det bara är en fas! Vad kan det bero på? Olivia är snarare tvärt om visst äter hon bröstmjölk ur flaska ibland men på kvällarna är hon jätte snutt sugen och ligger mer än gärna och smaskar på bröstet.

I början kunde jag ibland att det var jätte jobbigt att amma, mycket för att det krävde sån tid och sen var man väl helt klart ovan med att amma och vara så låst, inte kunna åka iväg hur som helst när man kände för det.... Men nu har man ju kommit in i ruschen och nu känner jag inte alls denna "ammningsstress" längre. Hoppas det löser sig med allt...för det gör det säkert! kram!

Helena T sa...

Känner igen de där med att de helt plötsligt ändrar rutiner. Max har pendlat fram och tillbaka hela tiden med både sömnen, maten och humöret. Tror som sagt de är olika faser de går igenom.
Tycker du var duktig som lämnade och tror att de var nyttigt för er båda. Första gången ja lämnade max, håll i dig, var faktiskt när max bara var ett par veckor gammal gammal. Endast 1½ tim typ... Skulle bara till K.stad och kolla på en bil som vi funderade på att köpa. Jag stortjöt hela tiden och kände mig så tom utan honom. Sen dröjde de ett tag innan ja lämnade honom igen :) Sedan de börjar förskolan så har man ju vant sig vid att vara utan honom ibland men de e väldigt svårt att vänja sig att vara utan honom över natten även om de händer då o då...
Kram

Emelie sa...

Ja du Pernilla, det där med faser det kan man diskuetra hur länge som helst. Rutiner ändras hela tiden från en dag till en annan. Ena dan älskar man en sak nästa dag är det inte alls intressant, ena dan kan man säg go natt, lägga ner i sängen, gå ut o så sover de små liven. Nästa kväll så ska hon definitivt inte sova i sin egen säng o hon gallskriker om mamma el pappa går ut. Är nog bara att lära sig att man aldrig har några rutiner som funkar i all evighet. Rutiner är jag absolut för men man måste förbereda sig på att förändra dem. Vet inte om mina ord gjorde dig klokare ;-). Ha det så bra. Kramar