onsdag 17 augusti 2011

Snurrig i huvudet!

Ja, det är jag minst sagt just nu! Har helt snöat in på vad man ska ha för ytterkläder till lilleman i höst/vinter. Känns som det börjar bli dags att tänka på det nu och förbereda sig. Man vet ju liksom aldrig när vädret slår om och blir kyligare och framförallt regnigt och blött. Men då kommer jag till den frågan om VAD man egentligen ska köpa?? Vad behöver han ha denna höst?? Nu kommer han inte börja hos dagmamma fören i november men han behöver ju ändå ha rejäla kläder när han vistas utomhus om vädret är dåligt.

Funderar på att beställa en regnoverall från Lindex, de har bra priser och har hört att kvalitén är bra. Sen tänker jag att han nog behöver ett par överdragsbyxor som han kan ha när han är ute och leker runt, han är ju väldigt aktiv redan så jag kan tänka mig att han blir en sådan som älskar att vara ute och leka oavsett väder. Lindex har några som verkar både rejäla med förstärkning både fram och bak samt är vattenavvisande. Verkar vara bra att bara slänga på över exempelvis vanliga joggingpants eller fleecebyxor om det inte ösregnar ute. Kan ju fungera med en fleccejacka och ett par sådana byxor när det inte är jättekallt eller superblött. Men sen får man väl köpa en eller två overaller kanske som är fodrade och som tål både väta och vind. En "vanlig" höst/vinterjacka hade jag också tänkt mig. Och så klart rejäla fodrade vinterkängor samt lite "lättare" skor som är vattenavvisande. Kavat är det jag tror vi satsar på när det gäller skor. Gummistövlar har han ju redan.

Tycker det är jättesvårt att veta vad man ska köpa, vill ju absolut inte att han ska bli blöt eller kall heller. Känner mig helförvirrad ärligt talat! Ni som är erfarna som läser här kanske kan tipsa mig vad man behöver till en ettåring i höst/vinter??? Vore jättesnällt! =)





Denna regnoverallen blir det nog i alla fall från Lindex!

6 kommentarer:

Anonym sa...

de tunnare överdragsbyxor från Lindex är helt suveräna, har alltid köpt dem till mina barn!! När det kommer till overaller så har jag haft lite olika märken: Polarn och Pyret, Reima, H&M och Fix/Lindex, jag tycker nog Lindex och PoP är bäst kvalite.
Vinterskor har jag alltid haft ecco goretex eller till min äldsta son som har lite bredare fötter: Viking goretex. Kängorna kostar ju lite men är sååååå värt pengarna!!! Fötterna blir aldrig kalla eller blöta. Jag jobbar på förskola och jag märker att just goretex stövlar/kängor är helt klart att föredra för de små fossingarna :)

Grodmamman sa...

Jag tycker att man klarar sig långt på fleecefodrade regnkläder. Overallen verkar kanon och då komplettera med en fleecedress att ha under när det blir kallare.
Har också haft Kavat-kängor när mina barn var små. Nu är det gore-texkängor som gäller.
Jag tycker att overall är bäst på de minsta barnen då det inte kan komma in snö vid midjan.
Vet inte om du har användning för hur mycket kläder som helst. Vanlig overall och regnoverallen kommer du långt med!:)
Kram

Hea sa...

Vinteroverall har jag varje år köpt Nameits Snowstorm. Den är suverän! Alla sömmar är tejpade så den tål riktigt mycket väta, vilket kan va bra vid snöblask. Dessutom är de fleccefoder vid rumpa och ryggslutet så du behöver aldrig ha andra kläder under. Supervarm!
När det gäller skor köpte ja Ecco Goretex till Max ifjol och aldrig mer. Tänkte jag skulle köpa bra och fina skor, e ju så viktigt att dom är varma om fötterna samtidigt som dom inte såg så klumpiga ut. Men han var alltid iskall om tårna, så Max fick ärva Ellens Viking skor. Lite klumiga men han var alltid varm om fötterna.

Så jag har hittat mina favoriter avseende vinteroverall o skor, så jag velar mest med vår o höstkläder varje år.

Min erfarenhet är att man får prova sig fram för respektive barn. För vissa passar kanske Ecco skor för andra inte osv...

Anonym sa...

Fix skalkläder eller polarn och pyrets skalkläder.Är så mycket bättre än fleecefodrade regnkläder.Galon andas inte alls,det gör skalkläderna jag nämnt. Skalkläderna är helt vind och vattentäta,komplettera med fleecekläder vid kallare väder. Dom tunna överdragsbyxorna från Lindex är bra,men fix är bättre då dom är helt vattentäta.

Anonym sa...

kan varmt rekommendera Didriksons vinterkläder,sen har jag alltid köpt viking vinterkängor och de är helt suveräna.

Anonym sa...

Har sedan ett par år köpt name its overaller till båda mina barn, är den overall som jag helt klart är mest nöjd med. Det är riktiga ute barn och har verkligen varit ute i alla väder. Men aldrig har dom frusit eller varit blöta. Har tidigare testat både polarn och didrikson och även reima till min minsta.