fredag 20 augusti 2010

Förlossningsberättelse del 1

Lilleman sover så jag tänkte försöka skriva ner min förlossningsberättelse. Får väl se om jag hinner skriva ner hela på en gång!

Man kan väl säga att allt startade på fredagen den 30 juli. Jag hade haft lite onda sammandragningar på dagen men det var inget jag reagerade nämnvärt på eftersom jag hade haft det under lååång tid. Var väldigt less på att vara gravid men samtidigt rädd för förlossningen som ni alla vet, skrev ju en del om min rädsla. I alla fall så tittade våra vänner Carro, Mattias, Jossa, Fredrik, Jenny och Robin in på kvällen och vi snackade en stund och jag skämtade om förlossningen och hur jag skulle hantera smärtan. Efteråt kollade jag och Pelle på Solsidan (fantastiska serie!!) säsong 1 på DVD och vi fick oss några goda skratt. Gick på toa vid 23:30 och när jag torkade mig så fick jag som en stor manet (!!) på pappret. Det var som en genomskinlig geleklump eller liknande snor! Fattade direkt att detta var slemproppen som släppt och jag fattade att det nu kunde vara på G. Trodde jag skulle få värkar ganska snabbt men inget hände och vi sov gott hela natten.

På lördagen den 31 juli började jag få riktigt ont bakåt och ner i ryggen, inte i magen. Mjällby spelade hemmamatch här mot AIK men jag och mamma stannade hemma för att titta på matchen på TV istället. Hade ganska ont emellanåt och det kändes som knivar som stack till i ändan och neråt, men inget som var regelbundet. Trodde inte det var värkar eftersom jag inbillat mig att det ska göra ont i magen, men mamma trodde att det nog kunde vara på G. PÅ kvällen var vi bjudna på 25-års kalas hos vår vän Andreas och jag tänkte att det är bäst att gå dit eftersom jag kanske skulle tänka på något annat. Hade nu ganska ont men fortfarande inget som jag inte klarade av och det kom inte regelbundet. Väl på kalaset så åt jag som en häst!! Herregud, vet inte om kroppen fattade att jag behövde energi men jag var sååå hungrig! De som satt vid mitt bord förundrades över att jag orkade äta eftersom jag emellanåt inte kunde sitta stilla när smärtan i ryggen och baken satte in. Efter ungefär två timmar orkade jag inte vara kvar så vi körde hem och Pelle hämtade svärmors pilatesboll som jag satt och gungade på här hemma under kvällen. Natten kom och värkarna var fortfarande oregelbundna och gjorde inte superont och jag kunde till och med sova, vilket var superskönt.

Nästa morgon vaknade jag vid 06:30 och kände att jag behövde gå på toa och göra nummer 2. När jag var klar kände jag smärtan i ryggen och baken igen, fast nu vart den mycket starkare ...

Nu vaknar Elliot, ska amma honom så jag få fortsätta senare!

2 kommentarer:

Louise- kvinnlig målare och mamma till Hampus sa...

Uhh...spännande. Längtar efter fortsättningen.=) /Louise

Moa sa...

vilken cliffhanger! väntar med spänning på fortsättningen!