onsdag 22 september 2010

Onsdag

Hej hopp! Underbart väder vi haft idag, det har givetvis utnyttjats med en lång barnvagnspromenad. Vi har även varit på besök på mitt jobb. Kändes superkonstigt att kliva in där med honom i babyskyddet, var så längesedan jag var där sist eftersom jag vart sjukskriven innan han kom. Och nu kom jag dit som mamma! Ha, ha, lite ofattbart!! Var så härligt att få träffa alla goa kollegor igen, saknar faktiskt att jobba. Men kommer att vara hemma nu ett år med Elliot, känns ändå som man vill ha den tiden med honom. Jobba ska jag ju ändå göra sen, så man får njuta nu när man är hemma! Elliot skötte sig iaf så fint och charmade dem, log och "pratade". Han är så med min lille kille och han förändras så mycket bara dag för dag. Har blivit jättestark i nacken och håller upp huvudet jättefint när man bär honom mot axeln.

Vi har försökt att få honom att sova i sin spjälsäng på nätterna men det går lite sådär med den saken. Jag vet att han är liten ännu, men har försökt avgränsa sängen med filtar så han ska känna sig mer ombonad, har sängen intill mig. Han sover jättebra hos oss, problemet är bara att han ska sova upp på mig, vilket resulterar i mindre sömn för min del. Inatt somnade han efter amningen vid halv elva. Jag la då över honom i spjälsängen och givetvis vaknade han, vilket ofta sker. Då får man vyssja honom igen tills han somnar och försöka igen. Jag gav upp efter några försök och han sov på mig ist. Efter amningen vid 5-tiden la jag honom i hans säng igen för att testa och då somnade han. Han sov där i nästan två timmar, skönt! Efter amningen vid 7 fick han sova hos mig igen dock, är ju mysigt också så klart! =) Sen sov vi till nio, så sover gör han iaf, ska inte klaga på det.

Men vi ska kanske inte tvinga honom att sova i sin säng ännu om han reagerar med att vakna hela tiden.... Nej, jag vet faktiskt inte! Vi är iaf välutrustade för att göra det så mysigt för honom som möjligt i sängen, har köpt vyssanlull tassar från Brio som gungar sängen och en jättesöt sängmobil som spelar så fint!

Verkar som de flestas bebisar sover i sina spjälsängar, eller har jag fel? Hur gör ni i så fall för att det ska funka?


Pappa och Elliot busar! Mina killar! ;)







Redo att besöka mammas jobb!







Privata bilder

6 kommentarer:

Grodmamman sa...

Här sov vår dotter också gärna på mig i början. En kväll låg hon i min säng och somnade helt själv. Efter det sov hon i sin spjälsäng tills hon blev 1,5 år och fick vattkoppor.
Sonen sov i spjälsängen till han blev så stor att vi sänkte ner den. Då fick han panik och vägrade sova där och sov då hos oss istället.
Gör det som känns rätt för er, men man behöver ju nattsömnen också. Kanske ni kan försöka med att han sover mellan er till att börja med?.
Kram

SOFIE sa...

Åh, Pernilla han är ju så söt så det finns inte!! Gobit! =) Tänk att jag snart ska få se och träffa och hålla i lillisen i min mage också!!! <3 =) Vilken kärlek, vilken lycka!!! Massa kramar!!

Louise sa...

Jag hör jättemånga som sover med bebisarna i sängen, men själv så sover våran son i sin säng. De har han gjort sedan den dagen han föddes. Första månaden så sov han i barnvagnsliften i sin spjälsäng. Just för att han tyckte sängen var helt för stor.

Men visst har de varit dagar då han tvärvägrat sova ensam, men då har han fått sova på mig. Men jag sover bäst när han sover själv. =)

Anonym sa...

hej! hoppas allt e bra! så go han e lille mannen!! lik mamma tycker jag att han är..
vet ju tyvärr inte så mycket om det där med sömn men för din skulle kan det kanske vara bra att han sover lite i sängen och så kan man mysa framåt morgonen med honom på sig/bredvid sig...men vad vet jag?? blir jag som får fråga dig om tips sen=) kram martina

Anonym sa...

Hej!
Ja du... hur ska man få dem till att sova i spjälsäng? Min erfarenhet är.... vill de inte så vill de inte.
1:an har inte legat en dag i sin säng, totalvägrat ända upp till 1,5 år.
2:an sov varje natt i den, det var bara aqtt lägga ner och gå där ifrån.
3:an sov gott om man la ner honom sovandes,,,
Knappt klokare, men detta är min erfarenhet.

Life Of An Angel sa...

Philip sov också på mig i början. Eller han somnade där och sen kunde jag försiktigt lägga ner honom mellan oss utan att han vaknar. Spjälsängen var inte att tänka på. Han vaknade direkt när han kom ner på rygg. Efter ett tag provade jag att lägga ner honom på sidan i spjälsängen och det funkar klockrent (efter att han varje dag somnat i min famn). Så om ni vågar att ha honom sovandes i annat än ryggläge kan ni prova sidan :-)

Kram