torsdag 2 september 2010

Elliot en månad!!

Igår blev Elliot 1 månad på dagen, grattis lille plutt! Nåja, så liten är han ju inte, och tyngre blir han för var dag. Han vill fortfarande amma ofta, även om det inte är lika ofta som första tiden. På kvällarna kan han ha sina amningsmaraton, men sen somnar han gott, oftast! ;) Har testat lite olika metoder när han ska sova, han vill inte sova i sin spjälsäng så han har fått sova hos oss. Han vill gärna bli gungad till sömn i min famn, men så fort jag lägger honom i sängen blir han ledsen. Ska köpa sådana där tassar som gör att man kan gunga sängen. Men igår testade vi att ta upp vagnen i sovrummet. Jag ammade honom vid tio, han somnade hos mig vid halv elva och vi la ner honom i vagnen som jag gungade lite. Sen somnade vi alla och vaknade vid halv fyra, då ville han ha mat! Så vagnen var en hit, hoppas det funkar tills vi införskaffat tassarna. Han sover jättebra hos oss med, men vi vill ju gärna att han ska sova själv och inte vänja sig vid att sova hos mamma alltid, inte det lättaste även fast han är så liten!

Igår och idag har jag fått jättemycket gjort. Igår målade jag bland annat vår brädvägg ett slag som gränsar till köket från v-rummet. Lilleman sov då i sin vagn i tre timmar! Idag har jag fixat och tvättat medan han hängde i bärselen som han somnade i. Idag sov han två timmar på eftermiddagen så jag ska inte klaga! Nu gnäller han dock lite, tycker mamma är tråkig som sitter och bloggar! ;)




Första månadsbilderna. Älskade lille prins vad vi älskar dig!



Här hängde han i två timmar, mys!!



Privata bilder

3 kommentarer:

Anonym sa...

gud... ha inte så himla bråttom med att få honom att sova i egen säng. tids nog är det dags för det. sover han gott bredvid er låt honom sova där då, de små liven behöver närhet och värme (som det fått i magen i 40 veckor)
blir så trött på alla mammor som ska stressa hela tiden, låt barnen vara barn.. det finns väl inga tonåringar som sover i sina föräldrars säng eller??

Anonym sa...

Hej Pernilla.. Trogen lasare som jag ar men dalig pa att kommentra kande jag har att jag ville hjalpa/ ge rad.
Jag tycker anonym ovan ar lite hard med sina ord, det ar inte latt att vara ny mamma da man dels sjalv vill sova och fa sin lille bebis att ma bra ocksa. Jag hade exakt samma problem med min son.. ville helst sova pa mamma eller i min sang sa det fick han tills precis som du jag kom pa att han alskade vagnen.
Mitt rad/ tips ar.. Det ar inte manga som gillar spjalsang nar de as sa sma, den ar for stor for dem. En liten vagga ar liten, mysig och ombonad och man kan gunga den.. De vill oftast ha de trangt, varmt och mysigt.. Min son sov inte i sin spjalsang forran han var nastan 4 man.. Att ha sin bebis i sangen kan vara mysigt med man sover inte speciellt bra och radslan att skada dem har man ju. Sa en vagga ar mitt tips..

Hoppas att de ordnar sej.. tids nog sover han battre, han ar fortfarande valdigt liten och det ar mycket att vanja sej vid.

Lisa sa...

Ser att bärselen fungerar bra ;-) Ja och gällande det där med att sova i egen säng.. Du vet hur vi har det med vår lille kärlek, hur mysigt som helst!!! Kram