lördag 14 januari 2012

Nytt liv

Jag har på senare dar börjat få en förkärlek för gamla möbler som man kan fixa och måla och på så sätt ge nytt liv. Innan var jag inte alls sådan utan ville helst köpa allting nytt.

Tror till stor del det är bloggvärlden som inspirerat mig att titta mer åt det begagnade hållet, eller var det mammaledigheten och den skrala ekonomin som gjorde att mitt intresse för att fynda billiga, gamla möbler väcktes. Hur som helst så har jag några godbitar här hemma som jag fräschat upp och har fått nytt liv, bland annat vår gamla kökssoffa som efterlämnades av den förre ägaren till huset, fyra underbara stolar som jag kom över gratis i somras, Elliots klädskåp som fyndades billigt på loppis. Har även ett antal pinnastolar som är utplacerade lite här och var som också är gamla. Allt jag kommit över har målats och klätts om. Jag tycker det är så kul att se hur det gamla, slitna förändras och helt plötsligt får nytt liv. Jag finner det rogivande att sitta och måla och pyssla med mina fynd och en nyfikenhet över hur resultatet kommer att bli.

Det blir långt ifrån perfekt när jag målar, är ju inget proffs! ;-) Men samtidigt tycker jag inte att det ska vara det heller. Det blir mer äkta då på nåt sätt och man vet att man gjort det själv. Jag har nu i dagarna fått lite gamla möbler från min lilla farmor som ska flytta till ett ålderdomshem. Bland annat hennes köksstolar. Dessa var från början lite beige/ gråa och sitsen i blått tyg. Jag har idag slipat och grundmålat två av dem och de ska alltså så småningom få flytta in till vårt matbord. De kommer att bli vita och sitsarna tänkte jag klä om i något svart/ vitt tyg. Håller på att leta efter något snyggt. Kommer nog bli kanon och jag är så glad och tacksam för att farmors stolar får leva vidare med oss i vårt hem!


Här kommer lite bilder på hur de såg ut före och efter grundmålningen. Har två till men får ta dem imorn!

1 kommentar:

Grodmamman sa...

Kul med möbler som har en histora också. De ser jätte fina ut!
Kram