onsdag 7 juli 2010

Svullo i vecka 38

Ja, det är just så ja känner mig. Stor, svullen, vätskefylld, ful och klumpig. Ont som satan rent ut sagt neråt från underlivet och ut i ljumskarna och benen. Det drar och stramar, krampar och spänner. Kan inte ta många steg innan det hugger till, sticker och trycker. Känns som om Blixten ska trilla ut! H*n trycker oerhört neråt, jag kissar superofta och känner mig aldrig riktigt "tömd". Ibland skär det som knivar i magen ner i underlivet och baken och strålar ner i ljumskarna. Fötterna, speciellt högerfoten, är så svullna att det gör så förbannat ont att gå på dem. Få ont bara av att stå upp i 10 minuter. Så de där lååånga promenaderna jag skulle ut på när min viloperiod nu är över är ju bara att glömma.

Och tröttheten ska vi inte tala om, jag är så trött så jag skulle kunna somna när som helst under dagen, förrutom just på kvällen när man SKA sova. DÅ kan jag inte somna, utan vänder mig 1000 gånger innan jag hittar en skön sovställning och Blixten inte ilsket bökat runt för att klaga på just den ställningen jag hamnat i. När jag väl somnat vaknar jag efter ca. en timme (känns alltid som fler timmar, blir lika förvånad varje gång jag tittar på klockan) och måste försöka ta mig upp och gå och kissa. Verkligen med betoning på att försöka ta mig upp! Detta upprepas sen ca 5 gånger varje natt. Min riktiga sömn den får jag inte fören framåt morgonkvisten vid typ 6. Då somnar jag djupt och kan sova utan problem till 10-11.

Och värmen sen, denna HETTA! Ja, jag ska inte gå in på hur jag upplever den i detta tillståndet, mer än att jag kan säga att Pernilla inte kommer att vara höggravid när det är högsommarvärme igen, det är ett som är säkert!

Ja, såhär ser det ut för tillfället för mig och Blixten. Behöver jag poängtera att jag är så oerhört trött på att vara gravid??? Så trött men ändå så rädd, nervös och pirrig. Detta är ett övergående tillstånd, men samtidigt (HUR KNÄPPT DET ÄN LÅTER)ett tryggt tillstånd. Det här kan jag, jag har varit gravid i snart 9 månader, 9 lååånga månader med krämpor och orosmoln som har avlöst varandra. Den andra smärtan som sätter in när det är dags för Blixten att titta ut, den är okänd, oviss och skrämmande. Samtidigt innebär den slutet på den här tiden i mitt liv, i vårt liv. Då är denna första graviditeten över och jag är mamma. Detta tillstånd som man har gått i, levt i, liksom blivit ett med är slut. Kan ni fatta???! Jag är då MAMMA och Pelle är PAPPA. Vi är föräldrar.

Inget är som väntans tider, på gott och ont. 20 dagar kvar idag .... ofattbart.





Vi längtar så efter dig älskade unge!


Privat bild

5 kommentarer:

Lis sa...

Det låter som det är väldigt nära. De två sista veckorna innan Hampus kom så kunde jag inte heller sova föräns fram på morgonen och då var det riktigt skönt att sova. O kissa gjorde man minst en gång i timmen. Gissar på att er bebis kommer snart, väldigt snart. =)
Hoppas, är väldigt nyfiken på vad det blir! Men tror det är en pojke... =)/lis

Grodmamman sa...

Ska bli spännande och se hur lång tid du har kvar egentligen!:)
Du beskriver det så himla bra, den där sista tiden och det är väl så att tanken är att man ska bli så där trött på att vara gravid att man inte bryr sig om så mycket att det kommer att göra ont. Till slut vill man bara ha ut bebisen!:)
Kram

Melanie sa...

Haha, jag känner precis som du. Så då är vi två:)

SOFIE sa...

Åh jag känner så igen mig i dina ord där på slutet.. tänk att vi snart ska bli MAMMA.. =) <3 Herregud!! (Nu är ju du 10 veckor före mig, så allt det där andra märker jag väl av inom sin tid ;) All pepp till dig gumman!! Snart får ni träffa lillmysisen! =) Underbart! massa bamse kramar!!

Therese sa...

lycka till när väl förlossningen kommer igång.
och som Lis skriver,tror nog att förlossningen e nära nu,hade samma "problem"med både sonen och dottern,sprang på toan en gång i halvtimmen,sov uruselt och humöret ska vi inte tala om..har en väldigt tålig sambo iaf :)
vilket bb ska ni åka till?k-stad eller k-krona?