torsdag 29 juli 2010

BF + 2

Ja, vi är hemma ännu. Ingen bebis i sikte. Känns så skumt alltihopa, dagen D har passerat och nu känns det liksom som om allt bara är "på låtsas". Ja, om man bortser från min enorma kroppshydda då! :/ Ville verkligen inte gå över tiden, då både jag och Blixten kommer svälla ännu mer. Är så rädd att h*n är så stor att jag ej orkar trycka ut den! Usch, usch, vill inte vara så nervös som jag är, tänker nästan på förlossningen hela tiden, hur den kommer starta, hur värkarna känns, kommer jag flippa ur, hjälper andningen, tar det lång tid, går det lika "smidigt" som för min mamma som öppnade sig hyfsat snabbt och som tycker det är värre att dra ut visdomständer! Ha ha, ja hon är allt lite galen, men vi är verkligen superlika så jag fattar inte att hon inte fick panik. Men enligt pappa höll hon sig så lugn och fin när både jag och syrran föddes så man får väl tro henne.

Samtidigt som mina tankar snurrar runt alltihopa så vet jag att jag inte kan påverka eller ens föreställa mig vare sig smärtan eller hur allt kommer att vara. Det är ju ingen återvändå nu ändå, och Blixten vill vi ju verkligen ha ut så fort som möjligt så det är ju bara att bita ihop ... Hoppas iaf kunna få epidural och lustgas som smärtlindring. Har ju min TENS-apparat också i början när det sätter igång, hoppas den ska hjälpa lite iaf. Är dock så orolig att må illa och spy av lustgasen då jag hört att man kan göra det och det vill jag VERKLIGEN INTE! Har spy-fobi så jag hoppas verkligen jag vågar använda den där gasen, många säger att det är superskönt när man få kläm på det. Ja, ja, vi får väl se .... Det viktigaste är ju egentligen att Blixten mår bra när h*n kommer ut och att allt är ok. Så måste jag tänka. Plus - smärtan är ju positiv, det får jag inte heller glömma mitt i allt!

Tänkte lägga upp lite bilder på hur magen vuxit vecka för vecka. Dock strular det så det blir inte så många. :/

Vecka 12 mitt i vintern.




Vecka 25




Vecka 29




Vecka 30



Privata bilder


Kommer knappt ihåg hur det är att vara utan magen nu!

9 kommentarer:

Melanie sa...

Vi är på bf plus 5 idag - BUHU, vart är våra bebisar??! Nu har dom det allt för gött i våra maggar;) Men jag försöker tänka, att varje dag över är iaf en dag närmare slutet och förlossningen.

Visst är det kul att titta på gamla bilder och jämföra, helt galet hur magen kan växa sådär egentligen hehe:) Kram!

Anonym sa...

Du kan vara lugn - har din mamma haft lätta förlossningar så är förutsättningarna att du ska få det också väldigt goda! Har samma historia i min släkt - alla har tyckt att det varit "som en lite större fis" :) Och andningen hjälper, kroppen är fantastisk till att sköta allt själv om man inte stör den. En häftig upplevelse! Du är jättefin i din mage i allafall - lycka till!

Therese sa...

skriver som anonym.
min mamma hade lätta förlossningar med både mig o min bror,och jag hade precis likadant,hade lätta förlossningar tycker jag,o vet även fler vänner där de har haft ung likadana förlossningar som sina mammor.förstår dig att du e orolig men allt kommer att gå bara bra :)
o detta med att gå över e jättetrist,spec då jag väntade sonen som var bebis nr 1 så var det jättejobbigt o höra om vi hade fått ännu,folk ringde ju hit varje dag.så de 3 veckorna var jobbiga.

Anonym sa...

Du klarar trycka ut bebisen även om du går över, min pojk kom 10 dagar för tidigt men vägde ändå 4125g och fick bara sy några stýgn...jag tyckte dock värkarna var värst, när man väl fick krysta var det ingen fara, nästan skönt bara...vet jag var förbannad för det var ingen som informerat mig om att värkarna skulle göra så in i helvetes ont...och jag som hade gått och oroat mig för när bebisen skulle krystas ut...lycka till med allt!
/My

Jannie sa...

Förstår att du längtar!
Fick själv en liten pojk för snart 3 månader sen.
Måste säga att jag tycker att förlossningen var något av det häftigaste jag varit med om någonsin!
Självklart gör det ont, men det är en fantastisk känsla.Låter helknäppt, jag vet...

Jag tog bara gas och mådde absolut inte illa av det.
Håller tummarna för dig!
Söt blogg du har.

Ha en härlig dag!

Camilla sa...

Satsa du på lustgasen. Jag hade jättekul med den när jag fick Lizzy, tills de tog masken för mig. Då blev jag lite arg. :-P Håller tummarna för att det sätter igång snart så vi äntligen får reda på vad det blir.
Kram

Grodmamman sa...

Jag provade akupunktur med sonen, men det hjälpte inget och det har jag hört flera säga.
Lustgas var det enda jag hann med med sonen, men jag tyckte att jag fick mer effekt av den med dottern. Det gäller att andas så lugnt det går i den. Kände mig dock ganska berusad efter en stund, men någon värk utan så fungerade det igen!:) Sedan fick jag spinalbedövning med dottern och den gillade jag!:) Den räcker dock bara i två timmar...
Lycka till! Även om du inte tycker det själv just nu, så är du himla fin i din mage!:)
Kram

Carro Tjäder sa...

Whiiiiiii vad spännande! Det kommer att gå fint ska du se! Ut kommer bebisen på ett eller annat sätt :-)

Styrke kramar och lycka till!

Familjen sa...

Ofta mår man inte illa av lustgasen utan det är när barnet passerar en viss punkt. Då kan man må illa och kräkas. Så ta du lustgas bara:) Hjälper en del:) Å ta ryggbedövning om du får tillfälle. Det gjorde jag och fick det hur lungt som helst. Krystvärkarna är ok. Då får du kämpa själv istället och vara oftast bara i 45 minuter. Jag är avundsjuk att du har din första förlossning kvar. Det är en helt otrolig upplevelse:) Kram och lycka till. Vi väntar med spänning!