torsdag 13 januari 2011

En gång i timmen!

Det är en mycket trött och sliten mamma som skriver nu. Elliot har nämligen vaknat i stort sett en gång i timmen i natt och skrikit. Han han velat bli tröstad och vyssjad och då somnat om igen för att efter cirka en timme upprepa samma sak igen. Precis när jag somnat in började han skrika. Gjorde så ont i mitt hjärta för jag vet ju inte varför han var ledsen, han ville bara vara nära, var ju inte hungrig eller så. Hoppas detta har att göra med någon utvecklingsfas för jag känner inte alls igenom honom i detta beteende. VET att barn ändrar rutiner och så men han har mer eller mindre alltid sovit bra på nätterna så detta är ju helt nytt för oss. Verkar som han blir rädd och det hjälper någorlunda med att jag stryker honom längs rygg/mage och pratar lugnt med honom. Dock är det jobbigt att inte fått sova riktigt, känner mig som en zombie idag, ser verkligen ut som en iaf! :/

Jag hoppas så att det blir bättre igen med hans sömn, både för vår och för hans skull. Han själv kan ju inte må bra över att vakna upp sådär huxflux och vara jätteledsen. Händer nog en hel del i hans lilla hjärna nu! Det enda vi kan göra är väl att trösta honom och finnas där och vänta ut den där utvecklingsfasen och hoppas att det vänder ...

Nu sover han förmiddagslur och efter det ska vi äta lite lunch och sedan bege oss ut i det underbara vintervädret på prommis. Strålande sol idag så hoppas det piggar upp denna trötta mamman lite iaf!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Då är vi två zombies... jag går oxå runt som en vandrande vålnad. Vaknade av ett ryck inatt kl2 av att Max spydde ner HELA sängen, som tur va hann ja rädda alla nallar för annars hade de skett en katastrof. Och eftersom Jocke jobbade natt så de var bara att tvätta honom ren, på med nya kläder, snabbt dra bort alla sängkläder till badkaret, somna om honom, därefter traska ner till källaren för att börja tvätta, tror kl var lite över 5 innan jag somnade om. Sedan vakande Max i vanlig ordning kl halv 7, så de är bara att gilla läget. Att han sedan varit ganska pigg idag är ju skönt, inga nya kräkattacker men man är ju inget vidare pigg på att leka.
Tror helt klart att det är en utvecklingsfas att Elliot vaknade upp och var ledsen. Sådana perioder hade Max oxå och har ibland fortfarande... Förhoppningvis är han tillbaka redan i sina gamla gängor i natt!

Pernilla sa...

Vår son är också född i Augusti-10 och är inne i en lika period nu. Han har svårt att somna, vaknar och gallskriker ungefär lika ofta under nätterna... Så det är nog någon slags period som går över snart. Inatt var första natten han sov riktigt på tre dygn... //Pernilla

En liten del av mig sa...

vad jobbigt gumman, det låter onekligen som någon utvecklingsfas. har du läst "växa och upptäcka världen"? En jättebra bok som jag läser där dom skriver om alla utvecklingsfaser.

Hoppas det går över snart, man får bara stå ut, men jag förstår att det är tungt. Kram

(fd melmoo - har bytt till en mer anonym blogg)