tisdag 7 februari 2012

Butterflies och trots

Oj vad många det var som kikade in här igår! Välkomna ni nya läsare! Dock är det konstigt att sååå många hittat hit men inte ett endaste litet avtryck! ;)

Ikväll har jag haft en allt annat än rolig kväll med lilleman. Finns det något som kallas 1,5 års- trots??? För i så fall har Elliot hamnat där nu. Med besked. Skulle vara lite pedagogisk och måla med honom, slutade med att kritorna användes överallt förutom i målaboken! Hade förvisso inte förväntat mig något annat men det är ilskan som sätter in när han inte får som han vill som är h e m s k. Helt sjukt hur förbannad och ledsen han blir. Känns som en helt annan Elliot, inte kul alls. Det är ett upprepat mönster som följer när han kommer hem från dagmamman. Han är på ett väldigt tvärit humör direkt vid hemkomst och man får lirka och locka för att få honom medgörlig. Han har också börjat bitas, säger "biiita" och tar en i handen och ska hugga, dessutom drar han mig något så fruktansvärt i håret och slår mig i ansiktet. Blev så ledsen idag att jag faktiskt började gråta och då kom han till sans och sa " mamaammaa" och klappade på mig. Försöker vara konsekvent och säga "nej, inte bitas/slåss, klappa fint" men det hjälper ju föga. Usch, ville egentligen inte klaga här men ibland behöver man ventilera sina känslor, att vara mamma är helt underbart för det mesta, men ibland är det bara sååå tufft!

Nu till något roligare! Tittade på Äntligen hemma tidigare och såg den fina tapeten "Butterfly" från Mimou som tapetserades i en klädkammare. Tyckte den var så fin och tror kanske den kan vara en kandidat att ha i sovrummet. Kan bli lite to much med alla fjärilar kanske men eftersom rummet är vitt i övrigt, liksom golvet, så tror jag det skulle kunna bli snyggt! Måste spana in den live för att se hur den verkligen ser ut. Finns i olika färgställningar.









Gillar den väldigt mycket! :) Vill även säga GRATTIS till min fina vän Jenny och hennes Robin som i natt fick en liten gosse! Den andre bebisen i tjejgänget är född (jag var först), så UNDERBART! :)

9 kommentarer:

Zalina - Olivias mamma sa...

Jag såg också tapeten i Äntligen hemmas program, super fin! Det finns ju en djungel med fina tapeter och jag är ju vrålsugen på hitta nån ny fin i vårt vardagsrum för snart är det bannemig dags att tapetsera över vår fototapet som jag är så sjukligt less på vid det här laget :)

Storgatans sa...

Jag vet inte huuur jag hittade hit men på något sätt så kom även jag in här! (kan varit genom fb på något sätt) Tråkigt att folk inte kommenterar, får ändra på det! :) Håller med om tapeten, såg också den och hade samma tankar om den som du. Tycker den såg superfin ut! :) Kram Hanna

Johannaty sa...

jag tog utmaningen :)

Louise sa...

Läser ofta, men är usel på att kommentera.

De där med att bitas, slåss o va en helt annan unge när man kommit hem från dagis har vi hemma hos oss med. Dock blev Hampus biten några gånger i början av dagistiden vilket han troligen lärde sig av där. Sen att slåss gör han när han inte får som han vill. Vet inte hur man ska få honom att sluta. Får ta tag i handen o säga nej, precis innan han slagit. Försöka iallafall.

För att Hampus ska bli på bra humör igen o varva ner när vi kommit hem får han titta på någon av sina favoritfilmer medans hag lagar mat. För oftast är han väldigt hungrig när vi kommer hem. Sen blir han oftast go o glad igen.
Hoppas det löser sig.

Ha en bra dag!!/ Louise

martina sa...

Trots e inget skoj, tyvärr finns nog inte mycket till lösning... stå på dig, va konsekvent, lättare sagt än gjort:) läste nånstans att man ska på ett lätt sätt förklara varför man inte ska göra på de viset, inte bara säg nej. Detta även när de ar små, bit för bit förstår de sen.. Kram

Anonym sa...

Hej Pernilla! I vår föräldragrupp har vi precis läst "Trotsboken" Där mstår bl.a. att man har trotsåldrar genom hela livet, även som gravid ;) Och de tar upp varje ålder för sig och ger lite tips. Tyckte den var lite kul att läsa, man känner igen sig om inte annat, Adrian hade en period vid 9 månader, och det var tydligen en stor trotsperiod för det händer så mycket i den lilla kroppen då! Bara ett tips!
Kram/Pamela

Frida Iveskär sa...

Det är mkt som händer med de små i den åldern, dagmamma, språk, förståelse.. Var konsekvent heeela tiden så blir de lättare med tiden:)

Du pratade om tine k lampa, kolla in watt veke som är billigare men ser ung lika ut:) jag ska kolla in dem. Kika på länken;)

http://www.wattveke.se/lampshades/pendant-lampshades/sara-55-linen-cream.html


Kram

Storgatans sa...

Tack och detsamma måste jag säg! Ni har superfint hemma hos er! :) Brickbordet är ett loppisfynd som kommer från Marocko, som vi målat om. Hade dock liite beslutsångest om jag ville måla det vitt eller svart, för dom svarta är verkligen jättefina också men det är bara att måla om ifall jag ändrar mig sen! :P Nu har man ännu en blogg att följa ;)

SOFIE sa...

Verkligen jätte snygg tapet!! =)

Ella blir också gnällig efter dagis.. och ska slåss när hon blir frustrerad.. igår började jag också gråta för första gången för hon skallade mig så hårt på kinden när hon blev arg! Slutade med att vi grät båda två.. jobbigt när det blir sådär.. men förhoppningsvis är det väl någon fas de kommer in i och snabbt tar sig ur (HOPPAS!!!!)

Tänkte bara säga att Ella var ledsen i två veckor i början på dagis när jag lämande och efter det har hon inte varit ledsen! Underbart!! =) Trodde inte att det skulle gå över så fort som du skrev att det gjorde för Elliot, men häftigt att det blev så =) (sen kan jag tänka mig att det kan komma sånna där perioder igen, men just nu är det såååå skönt! =)
Massa kramar!!