söndag 6 juni 2010

Näsblod!!

Godmorgon!

Denna helgen kan sammanfattas med ett ord: BLOD! Dock kanske inte så dramatiskt som det låter, då det inte kommit från samma ställe som det gjort tidigare, som tur är! :/ Har nämligen drabbats av jordens näsblod! Är det inte det ena hållet man blöder så är det andra hållet ... :(

Började i fredags när jag hade nyst kraftigt. Hade precis duschat och plötsligt bara forsar det blod ur ena näsborren. Ja, det var väldigt mycket! Det rann som bara den och jag fick panik så klart! Fattade inte att det kan vara ganska vanligt när man är gravid så jag började tänka på det värsta. Fick stopp på det med hjälp av en bomullstuss indränkt med barnolja. Sedan började det om igår morse på samma sätt. Så jäkla obehagligt när man försöker stoppa det och klämma åt och det istället rinner ner i halsen, usch och tvi!

Igårkväll var det examensfirande för en nybliven sjuksköterska och vän till familjen. Orolig till tusen att näsan skulle börja krångla igen stoppade jag upp bomull i näsan och åkte dit. Tror ni det hjälpte??? Nej, efter ett antal skratt så började skiten igen! Jag och Pelle fick gå hem till mina föräldrar som bor några hus ifrån och stanna där tills det slutat blöda. Hela kvällen var förstörd. Och så händer samma sak nu i morse vid halv sju-tiden, så jäkla drygt! Vad är det frågan om?? Kommer jag förblöda liksom? :/ Vet att blodkärlen kan vara känsligare vi graviditet men ska det hålla på så här nu eller??!

Ska ringa till min BM imorn och höra om det finns något man kan göra. Kanske någon av er läsare som har erfarenheter av detta eller tips? Känns som jag förlorat hur mycket blod som helst och även fått i mig flera liter. =(










Bilder på mig och magen i vecka 33. De första bilderna är från igår, där kan ni även skymta "tussen" i näsan" ;)



Privata bilder

7 kommentarer:

Lisa sa...

"skymta" tussen?? Ha ha ha, jag skrattar ihjäl mig!! Du är fin du! <3

Maria sa...

Hej Pernilla!
Testa blodstillande vadd sim finns att köpa på apoteket - suger upp och gör att det stannar av fortare än med vanlig bomull! Ta hand om dig! Kramen

Emma sa...

Hejsan! Har läst din blogg ett tag, men aldrig kommenterat tidigare. Vilket fins hus ni har, och vad mysigt med bebisen som kommer snart (inte kul med näsblodet dock).
Har en liten fråga.. Jag såg ett par bilder längre bak i bloggen, på ett fönster, där du hade en slät kappa som gardin. Såg inte ut som att du hade någon gardinstång? Det såg så snyggt ut, och så vill jag gärna ha det i vårt kök. Såg jag fel, eller stämmer det att du nålar fast dom i fönsterkarmen eller nåt?

Tacksam för svar :)

Life Of An Angel sa...

Hej :-)

Följde din blogg för ett tag sen, men sedan jag blev gravid för 9 måndaer sedan har inredningsbloggar hamnar i skymundan för alla gravid och familjebloggar så jag har helt missat att även ni väntar barn! Nu har jag massor nytt att läsa medan jag inväntar får lillskrutt beräknad till den 19:de juni!

Stort grattis till er och jag hoppas att näsblodet slutar att trilskas med dig!

Kram

Janni sa...

Tack så mycket, ja hon har växt så mycket! tiden går allt för fort men nu är hon ju mycket mer med och skrattar och så, helt underbart!

Så fin du är med magen, det har också växt mycket! Stackare med näsblod, har hört att man kan lätt få det när man är gravid..

Kramar

Maria sa...

Jag blödde oxå näsblod i slutet av graviditeten & min BM sa att det var normalt =)

Anonym sa...

Hej :) Läste om ditt problem med näsblod under graviditeten! Jag är också med barn och har blött väldigt mycket näsblod jag med, men sedan fick jag ett tips av min Bm som verkligen funkade! Jag fick rådet att köpa Nozoil( det är som nässpray fast olja, de mjukar upp slemhinnorna i näsan och undviker att skorpbildning bildas) Finns att köpa på Apoteket!! Kram Emma!