tisdag 22 juni 2010

Status tisdag

Ikväll har jag skickat iväg Pelle och svärmor på en tripp till Ikea. Ha ha, ja svärmor var kanske inte svårövertalad men Pelle hade väl lite annat att säga. Dock var vi tvungna då det är en hel del saker därifrån som vi behöver. Jag skulle aldrig i mitt rådande tillstånd våga ge mig av dit så det fick helt enkelt bli såhär. Känns så tråkigt, jag hade ju längtat så mycket efter att få strosa omkring där och känna på alla fina bebissaker ... =( Får väl åka dit sen när Blixten är född istället, varuhuset springer ju inte iväg som tur är. =) Det återstår dock att se hur mycket av sakerna på listan som får följa med hem. Han har redan ringt tre gånger för att meddela att det ena var slut, det andra hittade de inte osv. Ja herregud, hoppas att nåt blir rätt iaf! Nej, nu är jag taskig, är så glad och tacksam över att han gör det här, mitt hjärta! Han ställer verkligen upp nu när jag är som jag är och fixar och grejar. Är ju inte så lätt för honom heller, är hans lilla bebis också ...

Idag har mamma varit här hela dagen och putsat mina fönster, dammsugit, lukat och fixat mat till mig. Fick även två söta amplar att hänga ute, tack snälla mamma. Mitt humör är väl inte det bästa, är less på alltihopa och tyvärr går det ut över den person som är här hemma för tillfället. Fick så dåligt samvete idag för att jag ej tackade mamma ordentligt för det hon gör, det betyder ju så oerhört mycket egentligen. Jag får panik av att inte kunna dammsuga, inte kunna ta bort ogräset, inte kunna göra NÅGONTING, och så sveper mamma in och fixar det när ingen annan gör det. Hon är verkligen guld värd och hon ska få något riktigt fint sen när jag är på benen igen minsann!

Dagarna pendlar alltså mellan att ligga på soffan, sitta lite i solstolen om solen är framme eller ligga i sängen, inte så varierande med andra ord. Jag mår inte så bra psykiskt kan jag erkänna och om inget sätter igång av sig själv ger jag denna vila en vecka till. Då går jag in i vecka 37, folk får ha vilka åsikter de vill om det för jag måste också få må bra. Bebisen måste väl känna min oro och mitt dåliga mående?? Det är ju inte säkert att det sätter igång ändå, det vet man ju aldrig. Det jag känner nu när jag rör mig är att det trycker en del neråt men det ska ju vara ett större tryck nu när Blixten ligger rätt och fixerar sig. Har också en del sammandragningar, försvinner ganska snabbt dock och gör inte ont.

Samtidigt som allt känns jobbigt så är det spännande och skrämmande på samma sätt. Det jag är mest rädd för är att blodet ska börja rinna igen som det gjorde i onsdags, det var så läbbigt. =( Att jag ska behöva bli inlagd igen, ligga därinne helt ensam utan Pelle. Det är den jobbiga biten som jag försöker bearbeta i mitt inre. Låter kanske inte så farligt i era öron men för mig är det skitjobbigt att åka ut och in och inte veta om man får sova i sin egen säng denna natt eller på ett sjukhus. Usch ....

Nej, nu ska jag muntra upp mig med att njuta av Blixtens hicka i magen och äta en bit kladdkaka med jordgubbar och glass! =)




Sista magbilden i vecka 35, går nu in i vecka 36! Ignorera min jävulska outfit ...


Privat bild

3 kommentarer:

Grodmamman sa...

Jag tror att du tänker helt rätt. Och har man gått så långt är det ju ingen fara för barnet att födas. Och vem vet, bebisen kanske stannar tiden ut trots att du inte vilar hela tiden!:)
Tror inte min make hade varit överlycklig över att åka själv till IKEA heller!:)
Kram

Caroline sa...

Kan inte säga att jag vet hur du känner men jag hade nog tänkt i ungefär samma banor som du gör.

Hoppas att du kan vända vilan till att ta hand om dig, kanske planera en massa roligheter längre fram när ni väl har bebis hos er... :) så man har saker som peppar en när det känns tufft att se fram emot fast iofs har ni nog redan det största att se fram emot ;) ankomsten!

Stor kram!

Anonym sa...

Kille eller tjej?

1. Titta ner
Enklaste sättet är att bara ta en titt söderöver: Är magen låg väntar du en pojke, är magen hög blir det en tjej.

2. Räkna hjärtslag
Nästa gång barnmorskan lyssnar på din bebis hjärtslag så lyssna lite extra nog på vad hon säger. Har bebisen en hjärtfrekvens på 140+ slag per minut är det ett litet flickhjärta som slår. Är hjärtfrekvensen på under 140 slag per minut är det ett killhjärta.

3. Godisgris?
Har du fått ett omättligt sug efter surt och salt? Då väntar du en pojke. Om du istället bara måste ha glass var och varannan dag så blir det en flicka.

4. Indiansk visdom
Enligt en legend om Maya-indianerna kunde de förutsäga könet på barnet genom moderns ålder. Jämför din ålder det år du blev gravid med årtalet då du blev gravid. Är båda jämna eller udda blir det en flicka, är en jämn och en udda blir det en pojke.

5. Fet och finnig
Får du tillbaka din värsta tonårshy under graviditeten med finnar och fet hud? Då ruvar du på en flicka. Enligt myten så stjäl bebisflickan sin mammas skönhet?


6. Ringlekar
Knyt en tråd i en ring, till exempel din vigselring. Låt ringen hänga framför magen. Om ringen snurrar i en cirkel blir det en pojke, om den pendlar fram och tillbaka gömmer sig en flicka i magen.

7. Bosatt över toastolen?
Led du av illamående hela första trimestern - eller kanske fortfarande? Då tyder det på att en liten tjej kommer att titta ut. Slapp du morgonillamående lär det bli en kille.

8. Det hänger på benen
Har du tjocka och svullna ben så blir det en pojke. Har du istället tunna och smala ben så blir det en flicka.

9. Kolla sängläget
Om du tycker det är skönast att ligga på vänster sida väntar du en pojke, föredrar du höger sida blir det en flicka.

Mycket nöje önskar bosatt i Hällevik.