tisdag 4 maj 2010

Glukosbelastning

Hej på er!

Idag har jag varit och gjort den beryktade Glukosbelastningen för att se så jag inte har utvecklat gravid-diabetes. Hade innan fått väldigt många "varningar" om att det man ska dricka smakar allt annat än gott och att det kan vara ganska svårt att få ner. Jag är en sådan person som lyssnar på allt jag hör och tror på det (tyvärr) så jag hade ju målat upp värsta bilden framför mig att jag inte skulle klara av att dricka det.

Fastande sedan kl 24:00 inatt och ingen frukost i morse, så jag vart allt lite illamående när jag begav mig in till BM i morse. Har ju tyvärr börjat må lite illa igen, men som tur var så var det inte såå farligt just i morse. På vårdcentralen tog jag först ett blodprov i armvecket och sedan var det alltså dags för mig att dricka. Jag hade tagit med mig en citron som en sjuksköterska droppade i glaset. Tyckte nog hon var lite snål med citronen men vågade inte protestera! Sedan sa hon att jag skulle dricka upp lösningen inom fem minuter och satte på en timer! Gissa om jag blev nervös då! Shit, tänk om jag inte fixade det? Tänk om det var pissljummet och äckligt? Tänkte att det var lika bra att få det gjort och tog första klunken. Blev glatt överraskad! Drickan var iskall, lite sötsliskig smak med touch av citron, men aboslut inte äcklig och vedervärdig som många sagt! Jag märkte plötsligt hur törstig jag var så jag svepte två och ett halvt glas på mindre en minut. Färdigt liksom! Sjuksköterskorna som var på labbet sa att de nog aldrig sett någon dricka det så snabbt och lätt! Ha ha! Så lite stolt blev jag allt! ;-) Ska inte lyssna på vad andra säger!

Efterråt hade jag tid hos min BM så jag gick dit (VC och BM ligger i samma byggnad) och så mätte vi magen, tog vikt och blodtryck samt lyssnade på Blixtens hjärljud. Vikten var plus 2 kg sedan förra gången, blodtrycket var superbra likaså SF-måttet. Blixtens hjärta klappade på runt ungefär 140 slag/minut. Lika häftigt varje gång man får lyssna på dem! Vi pratade en del om förlossningen och mina förväntingar inför det som komma skall och BM bokade in mig och Pelle på en pofylaxkurs imorgon som ska hållas i Sölvesborg, spännande! På fredag är det dags för föräldrarutbildning så nu rullar det verkligen på! =)

Efterråt fick jag sitta och vänta i ca en timme till innan det var dags för blodprov nummer två inne på VC. Ett stick i fingret och det konstaterades att mitt värde låg finfint, alltså ingen diabetes! Blev faktiskt väldigt lättad för nu har jag inte lust att råka ut för fler "komplikationer"! Dock låg mitt HB lite lågt så nu ska jag öka dosen järntabletter. Kan förklara att jag känt mig så trött och illamående den sista tiden.

Förresten är jag superglad och lättad för en annan sak också. Min sjukskrivning blev godkänd och igår fick jag mina penagr från Försäkringskassan. Så skönt! :o)










Sista magbilderna i vecka 28




Privata bilder

8 kommentarer:

Grodmamman sa...

Skönt att allt var bra med dig och Blixten!
Ta hand om dig!
Kram

Mamman sa...

Jag fick också höra att det man skulle dricka var förfärligt, och var beredd på värsta rävpisset :)
men jag min gottegris tyckte att det var helt okej, och frågade om påfyllning..Man ska verkligen inte lyssna på allt man hör..och nu när du närmar dig förlossning så skaffa dig stooora lock för öronen.
Lycka till, en härlig tid väntar dig.

Therese sa...

skönt det gick bra.
och som du säger jag målade också upp en bild framför mig att det skulle vara hemskt och dricka,men det gick över förväntan,då jag väntade dottern så drack jag med mitt fort,lika bra att ha det över.
skönt med att din sjukskrivning fick godkänt.
när det e dags för er o få,ska ni åka till bb i k-stad eller k-krona?

lis sa...

Kul att det gick bra idag. Tyckte inte heller att den där glukosbelastningen var så farlig som alla sagt. Folk snackar för mycket. =) du verkar fått en bra bm. Min gör knappt något. frågar hur det e o om jag har någon fråga. Har du fått något papper från din bm där du ska skriva hur du vill ha förlossningen?? /lis

lis sa...

Kul att det gick bra idag. Tyckte inte heller att den där glukosbelastningen var så farlig som alla sagt. Folk snackar för mycket. =) du verkar fått en bra bm. Min gör knappt något. frågar hur det e o om jag har någon fråga. Har du fått något papper från din bm där du ska skriva hur du vill ha förlossningen?? /lis

Lis sa...

Kul att det gick bra idag. Tyckte inte heller att den där glukosbelastningen var så farlig som alla sagt. Folk snackar för mycket. =) du verkar fått en bra bm. Min gör knappt något. frågar hur det e o om jag har någon fråga. Har du fått något papper från din bm där du ska skriva hur du vill ha förlossningen?? /lis

Zalina sa...

Hej,

Ojdå, hoppas det går bra för dom. Jag får hålla tummarna! Jag går själv in i vecka 26 idag, det är otroligt hur fort tiden går. I början tycker jag att jag höll koll på varje dag...men numera springer veckorna bara framåt och det lär väl bli värre med tanke på att det är vår och sommar!!!

ps, vilken fin tröjja du hade på bilden är smått förälskad i plagg som är blå/vit/röda :P

caroline sa...

jag har också gjort det testet. Mycket ska man gå igenom innan man får träffa dom små. Vila nu och ta hand om dig så du får hålla dig frisk.

Jag har också shoppat lite i 50 och 56. Som du säger, jätte svårt med storlekar. Men paketen kommer nog bli många när folk väl vet vad det är =) ha en trevlig kväll.