måndag 13 oktober 2008

Golvfunderingar

Jag har ett stort huvudbry för tillfället, nämligen vilka golv vi ska ha i huset. Tror att det är just detta jag tänker på mest under min vakna tid, och på kvällarna när jag sluter ögonen försöker jag föreställa mig hur det kan bli om man gör si eller så. Tror mina nära omkring mig kan bekräfta detta då jag ofta tjatar om just golven! Det är ganska konstigt attjag blivit så fixerad vid detta eftersom jag tidigare inte tyckt att det varit speciellt viktigt. Det första jag gör när jag kommer hem till andra är ju inte att titta på vilka golv de har! Eller gör jag det kanske? Just NU är jag väldigt intresserad av vilka golv andra har, NU när jag själv ska välja golv i VÅRT framtida hem de närmsta 60-70 åren....Ganska viktigt ändå om man tänker efter =).

Mina tankar går i alla fall i vitt eller mörkt trä. Ganska stora kontraster, men det är just de nyanserna jag fastnat för, de tankarna vill liksom inte släppa riktigt! Eftersom huset är byggt 1929 finns det antagligen gamla brädgolv under de befintliga golven. Det är iaf konstaterat på ovanvåningen, och med störtsa sannolikhet är det även så där nere. Ni ska veta att jag är väääldigt svag för vita brädgolv, tycker det är mysigt, lantligt, fräscht, marint, ja you name it! Dock inte så praktiskt vilket jag fått höra från många håll. Men jag går ju hellre på min linjen att det i alla fall är snyggt! Något jag säkert får äta upp den dagen vi får barn! =) Det är dock spikat (nästan iaf) att vi ska ha vitt golv i vårt sovrum. Ta fram brädgolven och måla/ lacka dem. Jag skulle även vilja ha vitt brädgolv i köket. Blev ännu mer övertygad efter att ha sett en bild i oktober numret av Vi i Villa på just vitt golv i vitt kök. Blev helt såld! Vardagsrummet är jag och sambon inte överens om. Han tycker parketten som finns är helt ok. Problemet är bara att det är två olika golv i vardagsrummet, eftersom det tidigare var delat i två rum. Så summan av kardemumman är att vi måste byta golv även där. Jag vill ju helst ha vitt såklart, men riktigt mörkt golv är också väldigt fint... Åhh, så svårt det här! Jag tror det kommer bli många turer om detta innan vi kommer bestämma oss, eller ännu viktigare komma överens!

Klart är iaf att vi ska ha klinkers i hallen. Lutar åt det gråaktiga hållet....Och ja, sambon är förvånad att jag inte vill ha vitt där också!






Bilder från bobedre.dk

De får tala för sig själv.......

5 kommentarer:

Taklyftet sa...

Lycka till med golv valet!
Jag sitter och funderar på samma sak och blir inte klokare desto mer jag tittar runt.
kram

Anonym sa...

Hej,

Fin liten blogg du har. Jag ska med spänning följa erat arbetet med erat gamla hus.

Jag har precis samma funderingar som du ang. golvet. Jag tycker vita golv är så vackra, men även de mörka golven (gärna behandlade med hård vaxolja med mörkt pigment). Vi har inte kommit fram till något svar än...

Hoppas du kan lägg ut några bilder på huset (exteriört). Nyfiken.

Ha en bra dag!

Anonym sa...

Håller med om att vita golv är väldigt snyggt! Men dock syns smutsen
på en gång. Har en arbetskamrat som la in vita golvbrädor i sitt hus. Men de höll på bli galna av att det blev så skitigt, så de har målat sina golv ljusgrå nu.

Anonym sa...

Halloj tjejen!
Vi har ju, som du sett, mörkt golv i lägenheten. Snyggt som attan, men ack så opraktiskt. Vartenda dammkorn syns. Men som sagt, snyggt som attan!
Kramar

Unknown sa...

Hej hej!

Jag har samma huvudbry om golv som du. :S Jag är inne på din linje. Gillar vita golv så mycket men sambon är emot det. :( Ändå är det inte han som städar?!! :/ Gillar även valnötsgolv och svart kan med vara snyggt men jag vill inte "krympa" ytorna här hemma. Så ljust vore bra ur den synpunkten. Vi har hittat ett snyggt laminatgolv i grått men nu har jag börjat tveka på det också. Tråkigt att man inte kan få som man vill när man så gärna vill ha ljusa golv men vad gör man?

Kram Malin Inspiration & design
Ps, jag har länkat till din blogg i min bloggkategori. :)