torsdag 9 oktober 2008

Huset....

Nu har vi precis varit i vårt hus! Man blir så sugen på att börja röja där redan nu, men vi får ge oss till tåls några veckor till... Nåja, vi fick faktiskt reda på att vi får tillgång till ovanvåningen redan i helgen eftersom de städat ur den! Jag blev sååå lycklig! Min kära mamma och pappa var med och insåg nog först nu hur mycket jobb det kommer att bli! Pappa frågade om jag skulle byta golvet på ovanvången och jag svarade att det var självklart! Herregud! Dum fråga tycket jag såklart.... Mammas blick var inte lika positiv och menade lite försiktigt att ett furugolv är väl fint... Men det är inte de som ska bo där så det får bli som jag (okej VI) vill! Så det så! =)

Jag tänkte berätta lite om själva huset för er som är nyfikna... Det är ett 1, 5 planshus med källare, byggt år 1929. Huset har ett kök, vardagsrum, två toaletter samt tre sovrum Alla är placerade på ovanvången likaså den ena toaltetten. Fasaden består av vit puts, men det är rött (ska bort) runt fönstrerna samt på vindskivorna på gavlarna. Tror det heter vindskivor...Vilken koll man har! Vi har en innegård som inramas av ett brygghus (jättesött!!) som innehåller en snickarverkstad till min händige sambo, samt en tvättstuga. På innegården finns även ett inglasat uterum (guld värt) som är supermysigt! Vi har naturligtvis ett garage och även ett gästhus som man kan utnyttja på ett effektivt sätt =).... Som ni säkert förstår är det en stor tomt, närmare 1438 kvadratmeter, vilket är härligt tycker jag!

Jag tänkte knäppa lite bilder när vi var där nere innan, men glömde kameran, så det får bli till helgen i stället. Då får ni se hur det ser ut på ovanvången i alla fall!

Saker som ska fixas:
Riva väggen mellan kök-vardagsrum
ALLT ska målas VITT. Väggar tak mm.
Nya golv, ev. ta fram befintliga trägolv och fräscha upp
Nytt kök + vitvaror
Ny ytterdörr och ev. sidofönster
Ny dörr till toaletten nere
Takkupa på ovanvången
Altan/soldäck som går ut från varadgsrummet
Altandörrar
Måla allt det röda utvändigt vitt
Måla brygghus, uterum, garage, samt gästhus (vet ej färg ännu)
Fixa trädgård, ex. måla staket, dra upp häckar mm.
Fixa toaletten på nerevåningen
Klinkers i stora hallen
Infällda spotlights i hallen

Puh! Kommer inte på mer nu, men som ni förstår är det ett hästjobb vi har framför oss. Förlåt mina vänner, men jag kommer nog inte ha tid till något annat de närmsta 5 åren! *Skratt*

Det får ta den tid det tar helt enkelt!

Åhh, vad jag längtar!

Kram /P

Inga kommentarer: