fredag 27 februari 2009

Fixa golvet själv????

Halloj! Jodå, om man om möjligt kan må sämre än igår så gör jag det idag! Usch, vad är det här för sjukdom egentligen??? Har ju mått sämre och sämre för var dag som gått! =( Orkar inte göra någonting ju!! Dessutom är det superfint väder ute, man får vårkänslor bara man gluttar ut .... Ahhhh, jag vill bli frisk nu!!!
Har funderat lite på det här med golvet i vardagsrummet (har ju liksom inte så mycket annat att göra). Vi vill ju ha ett vitoljat trägolv, det har vi bestämt oss för (nästan iaf!). Dock är det ju ganska dyrt om man ska köpa det färdigt Har fått tips på att man kan luta/olja det själva om man bara köper plankorna så att säga. Är det någon som har erfarenhet av detta och skulle vilja dela med sig??? Blir det lika fint som om man köper färdigt?? Hur lång tid tar det innan det torkar osv?? Är det ett stort och omständigt jobb??
Eftersom vi har katterna är jag rädd att vi inte kan hålla dem ifrån golvet så det blir små tassavtryck i det, INTE SÅ BRA!!
Snälla, skulle vara såååå tacksam för kommentarer ang. detta!!
*Host host*

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, vi får se vilken det blir, men lutar mot den första faktiskt :)
Jo jag började jobba igår. Gick hyfsat bra iallafall :)

Hoppas du blir frisk snart så jag kan komma ner o hälsa på :)
Kram!

Anonym sa...

Hej Pernilla!
Visst är det tråkigt att vara sjuk.Jag har ont i en arm, värken kommer från axeln, går på sjukgymn.men det hjälper inte.Jag blir snart tokig på att inte kunna göra det jag vill.Apropå golv.I resten av huset(inte v-rum och matrum) la vi in nya obeh.furuplankor, som jag lutade och såpade.Det tog lite tid men torkar snabbt.
Vi är mycket nöjda med denna typ av behandling.Går lätt att ta bort fläckar.Även om det kostar en del är det värt att satsa på en riktigt trägolv.
Krya på dig nu och en trevlig helg från Marita

Joh sa...

Hej Pernilla!
Sitter nu första kvällen i mitt nya hus=) Golvet torkade snabbt, det tog MAX ett dygn. Om du har kikat lite på min blogg så la vi dock inte detta i v-rum/kök p.ga. att det är relativt ömtåligt. Vi trodde att det skulle gå att lacka (matt) men det var tydligen inte att rekomendera då det lätt spricker.
Så man "måste" Olja/vaxa golvet ca 1 g/år för att det ska hålla sig snyggt!
Men jag kan säga att jag är SJUKT nöjd. Det är bara så VACKERT att titta på!
Hoppas du finner rätt golv för er!!
Nu har jag det roliga kvar, att INFREDA! Ska iväg i morgon och handla för fullt!
Hoppas du mår bättre!
Kramar Johanna