tisdag 16 december 2008

Herregud! Huset rasar!

Det var min första tanke när jag vaknade i morse av att hela sängen och sovrummet skakade! Tänkte vad är nu detta för ostabilt hus som vi har köpt, hela grunden håller på att rasa! Först blev jag livrädd, sedan tänkte jag att det kanske var sopbilen som kom utanför. Fast den tanken slog jag bort ganska snabbt. Jag ringde till Pelle som kört till jobbet och berättade om min hemska upplevelse, och frågade honom om det blåser kraftigt ute. Nej, det gjorde det ju inte och han sa att det säkert bara var katterna som busade där nere. Skakandet slutade och jag tänkte inte så mycket på det utan somnade om eftersom jag hade sovmorgon idag. Väcks av telefonen, det är Pelle som berättar att det har varit ett jordskalv i Skåne och Blekinge! Herregud, det var absolut inte det jag tänkte på! Faktiskt ganska häftigt ändå, har aldrig varit med om det tidigare. Sprang snabbt ner och kollade så att inget var sönder och att katterna levde. Det var den sovmorgonen det ....

Kände ni också av jordskalvet hos er?? Tydligen så hade det varit relativt högt på Richterskalan!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hejhej. jag och min sambo lyckades sova igenom hela skalvet hehe det hade väl uppnått 4,7 på skalan har jag för mig dom sa på nyhetsmorgon

//jennifer

Brunkullan sa...

Ja nog var det kraftigt, för min svägerska i Lerum, nordöst om Göteborg kände av skalvet!!! Och det är väl över 40 mil från Malmö/Ystad..eller ännu längre?

Hon trodde som du att det var katterna som bråkade under hennes säng, innan hon såg att det skakade i hela huset..!

Tur att det inte blev några allvarligare skador på människor och egendom!

Susanne

Anonym sa...

HejHej!
Jodå vi kände av det på Björkåsavägen vi oxå, lite läsktigt. Men efter mina erfarenheter från Nya Zealand där jag var med om två jordbävningar, den ena lite över 5 på Richterskalan så var detta lika skakigt som där... Vi var ju en bit ifrån själva "kärnan" från skalvet så här har det inte känts som 4,7 för då hade det varit betydligt värre. Men visst är det läskigt. Min första erfarenhet på NZ glömmer jag aldrig, var livrädd hela natten medans min familj där inte tyckte det var så farligt.
Annars allt bra? Vi gjorde besök på förlossningen igår... det kändes ganska läskigt det oxå :o) Kram Helena