söndag 21 december 2008

Äntligen!


Nu är äntligen granen på plats här hemma! Blev jättefin om jag själv får säg det! Men det var allt annat än en dans på rosor att sätta upp den vill jag lova. Det hela började med att vi hade lovat mannen som bodde här förut att köpa en gran av honom. Sagt och gjort, vi körde dit och såg till vår fasa några futtiga granar på uppfarten som knappt var en meter höga! En sån vill inte jag ha, viskade sambon förskräckt till mig. Som tur var låg där två kungsgranar, men de var så klart packade i nät så man kunde inte se hur de såg ut! Men har man lovat så har man, så vi köpte "grisen i säcken" kan man säga!

Väl hemma konstaterade vi att granen inte var liten precis! Var oroliga om vi kunde få in den överhuvudtaget, men det gick! Nästa problem var att stammen var oerhört tjock, gick inte ner i vår julgransfot. Pelle fick börja hugga och kapa, och försökte få ner den. Vad händer då? Jo, skruvarna som sitter i foten gick sönder! Affären var stängd och jag ville absolut sätta in granen idag. Ringde svärfar och självklart kom han till undsättning med en ny fot! Efter mycket huggande och kretande så gick granen till slut i foten och vi fick den rak! Sedan var det dags att pynta. Först i med ljusen, och vad händer då? Jo det första ljusets hållare brast! Det var nog inte meningen att vi skulle få någon gran. Som tur var fixade sambon ljuset så det gick att fästa. Jag pyntade och kunde efter cirka två timmar av slit konstatera att vi fick en väldigt fin gran, trots allt besvär!




9 kommentarer:

Favoriterna sa...

Åhhh, det ser ju jättefint ut. Det är bra mysigt med gran. Men hos oss blir det ingen i år. Jag får väl kika in på alla bloggar och få lite inspiration till nästa år istället.
Ha det gott.
Kram

Anonym sa...

Men vilket besvär för en gran... Nu uppskattar ni den desto mer:)

Anonym sa...

Fniss... det är just sådana händelser som blir så roliga att minnas sedan. Men inte så kul när man är mitt uppe i det.
Granen blev jätte fin.....
Kram kram

Fröken Fräken sa...

Oj, vilket sjå ni har haft. Men å andra sidan blev den ju väldigt fin efter alla era umbäranden!
Det var något liknande jag råkade ut för första året i min lägenhet. Jag hade äntligen plats för en fullstor gran så naturligtvis skulle jag ha den maffiagaste som gick att hitta... men när den julen var över svor jag att jag bara skulle ha små granar i fortssättningen....

Anonym sa...

Det måste varir värt alla besvär för gud va fin den blev!!! Snart åfr man se den (och huset) live, det ser jag fram emot! Kram EW

Från koja till slott sa...

Emma: Ha inte för höga förväntningar nu bara! Just nu är det verkligen kaos här hemma! Men till sommaren, då är det förhoppningsvis klart!

Ses snart! Kram

tina | pepparochvanilj.se sa...

Vilken fint pyntad gran! Förstår att du är nöjd!

Julkram Tina

Anonym sa...

Nej men snälla nån, nu skrattar jag så att jag får magknip; inte enbart vitt i GRANEN också, väl?!? Du är ju bara inte sann!!!

Från koja till slott sa...

Anomy: Haha, färgblind kanske?? Silver och ljuslila kulor, kallar du det vitt ?!?