tisdag 18 november 2008

Har kanske kommit på andra tankar..

Precis hemkommen från jobb nu. Undervisar kvällkurs på tisdagar, och är inte hemma fören vid halv-kvart i nio. Precis slängt i mig en micro-paj, inte det nyttigaste, men vad gör man!? Känns inte precis som man orkar ställa sig vid kastrullerna vid denna tiden på dygnet. Sambon och pappa har grundmålat taket här nere i hallen, och han hade minsann köpt mat till sig själv. Inte så att han tänkte på mig inte!

Förresten kanske jag e v e n t u e l l t har kommit på andra tankar när det gäller våra innerdörrar. Jag har ju velat byta dem till släta, vita dörrar. Totalt har vi 6 dörrar som behöver bytas i så fall. Dörrarna i sig är jättefina, lite gammaldags, fast de är i dagsläget gulnade till färgen. Nu har jag fått ganska många förslag på att bara måla om de gamla dörrarna och byta handtag. Kan nog också bli enklare så, eftersom vi får byta ut hela karmen om vi ska ha nya dörrar.

Enda problemet är dock att jag vill ha runda fönster på toalettdörrarna. Har för mig att jag hört att man kan sätta dit sådana fönster själv på gamla dörrar för att piffa upp dem. Är det någon som vet om man kan göra så? Skulle vara bra i så fall, för då gör vi nog så på toadörren där uppe och byter endast ut toadörren här nere till en ny. På så sätt behåller vi de gamla dörrarna uppe, så de blir enhetliga, och sätter in en ny här nere. Dörren till toan här nere är nämligen den enda som är helt i furu. Det blir så jobbigt att måla den (har så mycket annat som ska målas) så vi kör på en ny istället.
Sånt här fönster menar jag, fast något mindre och f r o s t a t glas såklart!
Åh, är det någon som vet om man kan göra dem själv, vill ju så gärna ha runda fönster på toadörrarna!


10 kommentarer:

Anonym sa...

JAAA, det tycker jag! Spara dörrarna alltså. Men jag tror att det blir svårt att sätta in fönster i spegeldörrar.. Finns det ingen vägg du kan sätta dina fönster i i stället. Vi har satt "invändigt" fönster med frostat glas till vår ena toa och det blev kanon.. Synda tt förstöra så vackra dörrar. Och du.. det är inte såå himla jobbigt att måla en dörr:)
Lycka till med vilket det än blir!

Anonym sa...

Hej Pernilla!

Visst går det att sätta in egna fönster i dörren.
Jag o Jocke har gjort det på våra dörrar till toaletten.
Dom är inte så stora som du lagt in som bild men jättefina ändå och frostat glas förstås! Vi fick våra i julklapp förra året men jag vet att dom är inköpta på K-rauta, så gå in på deras hemsida så hittar dom säkert där. Finns kanske även i större storlekar...
Det var heller inga problem att sätta dit dom, det fixade lillebror på noll och ingenting. Fast nu har vi ju helt släta dörrar inga spegeldörrar men det skall väl ändå inte vara några problem tror ja... Kramkram Helena på "Haveliden"

Från koja till slott sa...

Viveka: Varför går det inteatt sätta i spegeldörrar+ Jag är så dålig på sånt här förstår du!

Helena: Ok, tack så mycket för, tipset! Vill inte heller ha så stora, hittade ingen bra bild! Ska kolla mig för och se om det går, MÅSTE helt enkelt gå! Är så nyfiken på ert hus!
Kramar Pernilla

Brunkullan sa...

Tror de flesta byggvaruhus har "dörrfönster" som du vill ha. Ev kan de vara anpassade till dagens standard dörrar och inte spegel dörr...men kolla i alla fall:)
Vill också ha frostat runt fönster i dörrarna till toaletterna här hemma i radhuset! Snyggt:)

Susanne

Anonym sa...

Hej hej:) Vi köpte duri dörrfönster och satte i vår dörr i hallen. (se i bloggen under stora hallen). Man sågade bara med en stiicksåg och limmade dit det. smidigt! Att måla går ju snabbt:P Kram

Anonym sa...

Tror det blir bra att behålla de galma dörrarna men att fräscha till dem. Ser fram emot bilderna sen...

Från koja till slott sa...

Ok, tack för alla tips!
Kram Pernilla

Malin Winbladh sa...

Jag tror som Viveka att det är bättre att hitta ett annat ställe för det runda fönstret helt enkelt för att de inte går ihop i stil med runda fönster och spegeldörr. Men du får gärna visa att jag har fel;-)
Hälsar
/Malin

Unknown sa...

Pernilla; Den är fin & billig också. Ja vi får hoppas att ni får plats för en sedan men det tror jag säkert. :) Någon liten vrå ska ni nog hitta till den. De tär så fint at ha en liten läshörna någonstans tycker jag. Har själv funderat på det. :) Nej, tyvärr arbetar jag inte på IKEA, det är min sambos rabatt. :) Kram

Unknown sa...

Skulle precis skriva attMalin Carlssonkarlsson har gjort det men såg att hon skrivit. :) Det finns många fina fönster att välja på. Frostade eller ofrostade. :)