torsdag 27 november 2008

Nu närmar det sig ...


Imorgon ska jag äntligen sätta upp mitt advenstpynt! Vet att det är väldigt många som redan börjat, men vi brukar alltid vänta tills på fredagen att sätta upp ljusstakar, hänga stjärnorna mm. Tycker det blir mer stämning på något sätt att inleda helgen med det! Tycker även det är väldigt kul att öppna lådorna med alla adventssaker och plötsligt hitta något som man totalt glömt bort att man hade! Detta året är jag dock aningens oroad över vart jag har mina lådor med pyntet i, har ju precis flyttat så det kan stå lite varstans. Hmm, tror sambon har bättre koll på det än jag faktiskt.


Hörde förresten på radion idag när jag körde hem från jobbet, att många även tar in julgranen och pyntar den till första advent. Blev lite förvånad faktiskt! Vi brukar alltid sätta in den några dagar före jul, och sedan slänga ut den vid tjugonde knut. Men alla gör ju som de vill så klart! En annan intressant fråga är hur man faktiskt pyntar sin gran. Vad har för saker och färger i den?Hemma hos mamma och pappa går granen i klassiskt rött och guld. Har alltid gjort det så länge jag kan minnas! Vår egen gran kommer att gå i vitt, silver och lite svart detta år, färger som vi gillar just nu. Känns som jag fick min dos av röd jul i mina barndomsår!



Lite fina inspirationsbilder från Bo Bedre









På sista bilden har man tagit in en björk och dekorerat med guldkulor, riktigt coolt faktiskt. Fast jag föredrar nog den klassiska granen. Det är även väldigt fint med levande ljus, men vem vågar ha det liksom?? Inte jag med Agnes, som älskar att försöka få tag på allt som glittrar och glimmar i granen. Vågar knappt tänka på hur det blir med tre kattungar detta året! Kommer granen överhuvudtaget att stå kvar??
Skulle vara kul att få veta hur ska er gran ska se ut i år?

6 kommentarer:

Malin Winbladh sa...

Förut tyckte vi det var som att svära i kyrkan (visserligen går vi aldrig dit9 om man klädde granen tidiigre än kvällen före julafton, men vi inrättat en ny tradition! mer om det kommer snart på bloggen;-)
Hälsar
/Malin

Fröken Fräken sa...

Har faktiskt precis hängt upp min vita pappstjärna.. kunde inte hålla mig längre! För mig brukar det vara så att jag fixar i ordning till första advent, ja inte granen, den kommer lite senare. Men sedan försvinner typ allt i mellandagarna! ;-)

Min gran är bara någon meter hög och har bara pumlor i sig, gillar när det är lite sparsmakat! Och så står granen i en zinkhink :-)

Anonym sa...

Vår gran kommer med att gå i vitt och silver i år.
Är van från barndomen att alltid klä den dagen innan, men vi har valt att göra det helgen innan ungefär. Är ju sugen på julen innan, sen efter nyår vill jag mest städa bort allt och då blir det för kort tid om vi klär den dagen innan. Kram kram

Brunkullan sa...

Jag pyntade igår, och tände allt idag;)
Men jag har inte så mycket här hemma. Pyntar mer i stugan istället. Det är ju där vi är mest kring jul!

Min gran kläs dagen innan julafton, och har så alltid gjort. Men om det skulle ske ytterligare någon dag tidigare så är det ok också!

Vissa år har den varit full av gammeldagspappkulor och halmsaker. Ett annat var den full av rött och guld!
Senaste åren har jag haft vita fyllda filthjärtan, pärlgirlanger och vita kulor i granen här hemma.
I stugan har jag haft vita och bruna platta filthjärtan, silver minikulor och pärlgirlanger.

Hur den ska se ut i år vet jag inte faktiskt..Men det lutar åt vitt och silver i alla fall:)

Mina söner får ett julpynt att hänga i granen varje år, så dessa saker hänger förståss med, och blir fler och fler..Det är massa olika saker som inte följer ett tema, så i år tror jag att alla dessa saker ska få en särskild plats istället:)

Susanne

Från koja till slott sa...

Åh, vad skoj det är att läsa om allas olika "pyntnigar". Man får iaf en massa inspiration! Ska bli superskoj att se alla dessa kreationer vad det lider!
Kram på er!

Anonym sa...

Vi klär alltid granen dagen innan julafton, och så får man inte tända den förrän julaftonsmorgon.
Det är så mysigt att tassa upp tidigt på julaftons morgon och tända all jul...
I år får det bli en liten gran, i vitt och silver!