tisdag 6 januari 2009

Drömmar som förhoppningsvis blir verklighet ....


Ja, så var den sköna julledigheten över för den här gången! Men jag tycker det ska bli skönt att komma tillbaka till jobbet imorgon och få träffa alla arbetskamrater och elever igen. Dessutom är det ju så att ju fortare man börjar arbeta desto fortare går tiden och det blir snabbare vår! =) Man kan ju alltid hoppas iaf!

När vi köpte vårt hus hade jag en dröm, jag såg min vision direkt när jag tittade upp mot huset från gatan. Vår framsida med den stora entrén ligger mot havet. På denna sida finns även vardagsrummet. Min första tanke var att vi skulle bygga ut en liten vinkel mot havet från vardagsrummet, få in havet mer så att säga i huset. Vinkeln ska ha öppet i nock, dock inte vara så stor, ungefär 10-15 kvm. Från vinkeln ska man kunna gå ut på altanen som löper runt utbygget och bort till entrén. Det ska vara stora fönster mot havet och på ena sidan dörrar som man kan gå ut på altanen från. Eftersom vi har puts på huset hade det självklart blivit snyggast att också ha vinkeln i samma fasad, dock är det väldigt dyrt. Jag tror det hade kunnat bli snyggt med liggande vit träpanel faktiskt! Bryter av lite.

Som sagt var detta från början min tanke, men sambon var tveksam. Nu har vi diskuterat och räknat fram och tillbaka och bestämt oss för att vi nog kommer att göra såhär. Ingen mening med att börja bygga altanen och endast sätta altandörrar där vardagsrumms-fönstret är nu, för att om 3 år komma på att vi vill bygga ut. Vet att våra föräldrar tycker detta är onödigt osv, men vet ni vad? Det är ju faktiskt vårt hus! Det kommer bli så himla bra!







Något sånt här tycker jag är riktigt snyggt!
Bild lånad från A-hus


5 kommentarer:

In my house sa...

Hej hej..... Det lät helt himelskt fint och härligt!!!! Ni bor ju verkligen kanon.... Enda sen jag va liten har vi alltid varit i Hällevik några gånger varje sommar,,, där är ju sån fin strand och långgrunt = varmare i vattnet (badkruka) Föörut när Andreas å ja hade Husvagn =) campade vi faktiskt där,,, inte så långt,,, men härligt.... + att där är ju hundbadplats "Snuffe" =)
- jaha, svammel,,, de jag menar är att ni bor ju verkligen asa bra,,, och föräldrar är alltid såna,,, halv negativa,,, men de ä ju för att dom bryr sig och är oroliga för en... Känner igen detta!!! väldigt väl...

- Kom på mig själv att jag skrev en massa om GI,, hmm! Det jag menade att skriva va de att om du visste om dina vänner eller (bröder) med tarmsjukdomen åt något speciellt,,, eller om dom blev bättre av någon speciell mat eller så....

--- Ååååå, så kul för mig att få följa bygget!!! Är din karl =) snickare???

Kraaaam josse

Anonym sa...

Det låter ju som en jättebra plan! Jag tror på din tanke, att man ska inte göra något som man ändå kommer att vilja göra om om ett par år.
ha det gött

Anonym sa...

Jättefint med liggande panel! Vi ska ha vit liggande panel till vårt hus och stora fönster ut mot vattnet med åstak i vardagsrummet. Jag tycker det blir jättebra och tycker absolut att ni ska bygga så!

Anonym sa...

Hejsan :) Vill måla våran trappa i vitt oxå,så har en liten fråga om ni slipade eran trappa innan ni måla den?// blomsterknoppar.blogspot.com

Anonym sa...

Hej Pernilla och Pelle
Härligt att ni har gett er in i husrenoveringsträsket. Ni verkar klara av det utmärkt. Det är en prövning och kan kännas tungt ibland( speciellt efter en del föräldrabesök) men det är bara att stå på sig och köra sin stil. Det brukar funka att andas lugnt och räkna till någon hög siffra. Och det tror jag att päronen också gör.
Gör det ni känner för att göra så är det mycket mer inspirerande att jobba med det.
mvh Göran