torsdag 22 januari 2009

Räcke i trappan


Ahhh, helt slut!!! Har rivit tapeter till förbannelse nu .... Men, då till det mest retfulla av allt!! När vi nästan är klara säger sambon att vi kan nog gipsa de väggar som är kvar och sätta väv på gipset. VA????!! Ska vi gipsa nu?? Jag har ju slitit häcken av mig med dessa sega tapeter och nu säger han att vi gipsar resten!! Sedan säger han; ja, vi kanske kan gipsa alla väggar föresten, blir nog bäst underlag då!!! Ahhhh, varför bestämde vi inte det från början?? Nej, jag vet varken ut eller in just nu. Gipsa låter som en bra idé, med tanke på att underarbetet av de väggar vi rivit kommer att behöva göras rejält. Så, kanske är det bättre att gipsa över alltihopa?Men som sagt, man märker inte sina misstag förren man gjort dem! Fortsättning följer, som allt annat här! =)

Har även funderat lite över våra räcken upp i trappan. Har varit inne på rostfria "pinnar", men har nu helt plötsligt kommit in på glas! Alltså man sätter en vägg av glas, istället för "pinnar". Hmm, kanske är dumt med glas, kan ju gå sönder om man får barn som leker i trappen. Men kanske plexiglas skulle vara nåt??? Tål att funderas över....




Här menar jag! Är inte så lång bit, men hade det varit snyggast med glas eller stål???









Lite inspirationsbilder från Trappteknik.com

6 kommentarer:

Favoriterna sa...

Åh vilket jobb ni gör. Ni är verkligen duktiga.
Angående trappen tycker jag att det är skitläckert med glas eller plexiglas. Men det är snyggt med stålpinnar oxå. Fast jag håller ändå på "glas".
ha det gott.
Kram jessica

Anonym sa...

Jag rekomenderar stålpinnar. Vi tog glas som "väggar" till trappan på ovanvåningen, men stålpinnar i trappan ner. Snyggt, skönt att slippa putsa och framförallt är det bra för små barn att kunna hålla sig i när de går ner för trappan.

Lycka till!
/Petra

Anonym sa...

Glasskiva blir säkert super läckert. Men jag tror att stålpinnarna blir bäst i längden. Glasskivan måste du putsa, putsa och putsa hela tiden. Sen kan jag tänka mig att när ljusen slår in från fönstren i hallen så kommer damm och fingeravtryck synas tydligt på glaset. Men snyggt är det när det är nyputsat ;-)

Lycka till !!
/ Titti

Harry sa...

Jag röstar på stålpinnar. Själv hade jag inte orkat putsa räcket hela tiden. Fast det är klart om du känner att du orkar med de så är ju glas väldig fint :-)

Kram

Anonym sa...

Pernilla; Tack så mycket! Tycker med att det blev fräscht mot det ljusa i hallen. :) Klart du vågar prova gult. :) Förstår att det känns segt och som att det aldrig bli färdigt. Men tänk sen när du får sätta i gång med piffet! :)

Jag gillar stålpinnarna, vi har själva varit innen på att ha sådana. Men sen gillar jag även glas jättemycket. Glas blir det nog uppe vid ovanvåningen i stället, om jag får med mig gubben på det dvs. Man vet aldrig men honom, i bland sätter han sig på tvären ordentligt. ;)


Ska bli kul att se vilket ni väljer sedan och resultatet. Spännande. En trappa kan göra så mkt. Vår är sååå trist, furu ännu. Men i sommar måste vi måla den. Står inte ut med den längre, förstör ju hela utseendet i hallen. :(



Kram & trevlig helg!

Anonym sa...

Hej Pernilla!
Så bra det blev med garderoben i hallen.Förstår dig om du hänger upp dig på att gavlarna inte är i samma färg.Jag tror att det finns bredare tapeter,för det är ju inte heller snyggt med skarvar på en sån liten bredd.Ge inte upp.
Om du kommer ihåg vårt hus i Hovås, där hade vi plexiglas i trappan ner till vardagsrummet.Det var svårt att hålla rent.Jag tycker att stålpinnar med en list i teak tex skulle bli supersnyggt.
Trevlig Helg
Marita